Avtalsförhandlingarna mellan fackförbundet Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund bröt sent igår ihop och nu väntar stridsåtgärder. Strejken sägs påverka 70-80 procent av godstrafiken i Sverige.
- Vi har förgäves sökt förhandla fram ett nytt Transportavtal men de ställer krav på löner och kring bemanning som gör verksamheten svår att driva, säger Peter Jeppsson, vd för Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Enligt Arbetsgivareförbundet ska Transport vägrat att acceptera ett avtal utan att företagens möjlighet att använda bemanningsföretag försvårades ytterligare.
Vägra smittat gods
Transport har i skrivande stund inte kommenterat förhandlingarna på sin hemsida. En hemsida som igår gick ner av det höga trycket. Det senaste de meddelade var att de nu begär facklig sympati ifrån omvärlden och att andra transportarbetare världen över ska vägra befatta sig med "smittat" gods ifrån fraktbolagen i konflikten.
De fraktbolag som påverkas direkt är DHL, Schenker och DSV när 23 terminaler tas ut i strejk av Transport. Posten som inte är direkt utsatta av strejken har tidigare sagt att deras störningar beräknas bli begränsade.
Får se vad som händer
Det verkar dock vara så att ingen riktigt vet effekterna av strejken förrän den har satts i effekt. Fraktnätverken är komplicerade och det är svårt att förutse exakt vad som kommer hända. Vi vet dock att denna strejk kommer att ha stor påverkan på Sveriges transporter.
- Många butiker kommer att tömmas och fabriker att stanna. Risken är att konflikten leder till uppsägningar även inom industri och andra näringsgrenar, sa Peter Jeppsson i ett pressmeddelande när strandningen var ett faktum.
Ingen tid för nya samtal ska ha satts ut.
Källa: SvD, DN, Transportgruppen, Transport
Uppdatering:
Transport har nu kommenterat förhandlingarna i ett pressmeddelande och den stora punkten verkar vara just användningen av bemanningsföretag. Parterna sägs ha varit nära en lösning men på punkten anställningstrygghet kom man inte överens.
- I flera år har vi sett skrämmande exempel på hur anställda avskedas en dag, för att sedan få komma tillbaka till samma arbetsplats i otrygga bemanningsanställningar nästa dag. Det här är en ovärdig situation på svensk arbetsmarknad och den måste få en lösning, säger Lars Lindgren, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.