Turistshoppingen och e-handeln ligger lika: ”Har allt att vinna”

"E-handeln ger stora möjligheter att behålla kunden".

Turismen får allt större betydelse för detaljhandeln i Sverige. Det rapporterar Svensk Handel, som konstaterar att handeln från turister som besöker svenska butiker ökade med 10 miljarder kronor i fjol.

Det innebär i sin tur att de som besökte Sverige under förra året omsatte totalt 95 miljarder kronor i detaljhandeln och att turisternas konsumtion stod för totalt 12 procent av detaljhandelns omsättning.

Annons

Kan hålla kvar kunder som lämnat Sverige

Siffrorna innebär också att turisternas shopping i Sverige ökar ungefär lika mycket som den svenska e-handeln växte. Och just e-handeln har enligt Svensk handel en viktig roll att fylla när det kommer till turisternas lust att shoppa.

- Svenska handelsföretag har allt att vinna på att omfamna turisterna. Utöver att det skapar fler kunder i butiken ger e-handeln stora möjligheter för företagen att behålla kunden även när den lämnat Sverige, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.

Siffrorna ovan är tagna från Svensk Handels rapport ”Shoppingturism i Sverige 2018”. I den framkommer det också att turister från andra länder gärna besöker Sverige för att shoppa. I snitt spenderar de nämligen 47 procent av sin reskassa i den svenska detaljhandeln.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!