Tyskland och UK i topp – men allt fler e-handlar från Sverige

Enligt PostNords nya rapport E-handeln i Europa 2016 har 3,5 miljoner européer e-handlat från Sverige under det senaste året.

Enligt PostNords dagsfärska rapport E-handeln i Europa 2016 har 176 miljoner europeiska konsumenter e-handlat från utlandet under det senaste året. 3,5 miljoner har e-handlat från Sverige, vilket ska vara 200 000 fler personer än vid förra årets undersökning. Och det svenska e-handelsutbudet verkar tilltala framför allt konsumenterna i Storbritannien och Tyskland där 500 000 respektive 300 000 personer ska ha handlat från en svensk sida.

− Det visar på att det finns en stor potential för svenska aktörer. Att man som e-handlare från ett relativt litet land kan nå ut till den globala konsumenten, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Annons

Turkiet en "bubblare"

Storbritannien och Tyskland är samtidigt de europeiska länder som lockar flest e-handelskunder i utlandet, medan Kina är det land utanför Europa som ökar mest.

Enligt Arne Andersson, e-handelsexpert hos PostNord finns det dock andra länder som kan komma att få ett större utrymme inom framtidens e-handel.

- Jag ser en bubblare på e-handelsmarknaden och det är Turkiet. Landet står förvisso utanför EU, men de har många duktiga handlare som på sikt kan vara intressanta för konsumenterna i resten av Europa, säger han i rapporten.

Den vanligaste anledningen till att vända sig utomlands är att man kan få en vara till lägre pris. I bland annat Tyskland och Polen uppger dock många att de e-handlar från utlandet för att de på så sätt får tillgång till ett bättre utbud.

"Smidiga leveranssätt helt nödvändiga"

I de flesta av länderna som ingår i undersökningen är det populärast med hemleverans eller leverans till brevlådan, och rapporten konstaterar att snabba och kundanpassade leveranser kommer att få allt större betydelse framöver.

- Det är helt nödvändigt att erbjuda lokalt anpassade, smidiga leveranssätt. Därtill blir nya typer av leveranstjänster allt vanligare och viktigare, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef PostNord.

Rapporten E-handeln i Europa har publicerats av PostNord sedan 2014. Den bygger på intervjuer med drygt 12 000 konsumenter i 12 europeiska länder.

Annons
Annons