Det slängs, bränns och grävs ner hundratals ton ull från svenska får varje år. Därför har fårbonden Fia Söderberg nu tagit saken i egna händer. Nu bygger hon en digital marknadsplats för ull som ska länka samman ullsäljare med ullköpare, det rapporterar SVT.
– Det känns ju som ett otroligt resursslöseri. Att slänga så mycket av den svenska ullen, som vi har rakt framför näsan på oss och som vi kan använda till så mycket. Samtidigt som vi importerar så mycket ull, säger Fia Söderberg, grundare av Ullförmedlingen, i en intervju med SVT.
"Ska bli lätt att hitta rätt"
Allt började när hon för några år sedan tröttnade på allt fårullsslöseri. Då startade hon en grupp på Facebook som hon döpte till Ullförmedlingen, och som nu har varit aktiv sedan 2013. Gruppen möjliggjorde för fårägare och ullköpare att mötas och göra affärer, men nu tyckte Fia Söderberg att det behövdes något som är "lite mer ordning och reda än vad som är görbart i en Facebookgrupp". Fia beskriver sin digitala marknadsplats som ett ”Blocket för ull”.
– Det betyder att fårägare har en försäljningskanal där de kan hitta sin kund. Det betyder också att köpare kan hitta rätt ull för rätt ändamål. För tanken med den här tjänsten är att det ska bli lätt att hitta rätt, säger Fia Söderberg.
Har en stor fanclub
Ullförmedlingen har även fått bidrag från EU för att hjälpa tjänsten växa. Webbplatsen ska lanseras senare under 2019 och tros komma rätt i tiden då flera svenska klädföretag också har börjat intressera sig för svensk ull.
– Det finns en stor fanclub där ute för den svenska ullen. Och det finns intresse hos företagare, säger Fia Söderberg.