Uppåt för H&M:s e-handel – ”har klar omnikanalsstrategi”

H&M rapporterar tillväxt och stärkt fokus på att bygga omnikanal.

11 nya marknader för e-handeln och en lyckad onlineutrullning i de senaste länderna Kanada och Sydkorea. Det är facit när modejätten Hennes & Mauritz i dag presenterar sin årsrapport för 2016.

Försäljningsökning på 6 procent

Företaget har under året sålt för nära 222,9 miljarder kronor, vilket är en ökning med sex procent jämfört med förra året, och når samtidigt ett förbättrat resultat.

Annons
Annons

I ett pressmeddelande lyfter modejätten fram sin e-handel, som nu finns etablerad på 35 marknader, som en starkt bidragande orsak till de positiva siffrorna.

- Det här året karakteriserades av skiftet i branschen mot den växande onlinemarknaden och av digitaliseringen. Vi är väldigt glada över att vår affärsmodell för online har utvecklats bra för alla våra varumärken, både vad gäller försäljning och lönsamhet, kommenterar H&M:s VD Karl-Johan Persson i ett pressmeddelande.

Leverans nästa dag i 5 länder

H&M skriver i sin årsrapport att företaget har en “väl utvecklad” affärsmodell för försäljning online, samt att e-handeln redan står för en “signifikant del” av den totala försäljningen på flera marknader.

Modejätten erbjuder nu leverans nästa dag på fem av sina marknader och leverans inom en viss tidslucka i Japan. Och fler e-handelssatsningar ser ut att vara att vänta under 2017.

- Vi har en klar omnikanalsstrategi i vilken vi integrerar den digitala och fysiska världen för att ge kunderna en mer sömlös shoppingupplevelse. Det inkluderar köp online och onlinereturer i butik, click & collect, mobila betalningar, utveckling av vår kundklubb och användning av mobiler i butiken för utökad service, säger Karl-Johan Persson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!