Han utmanade giganten – har nu 30 000 prenumeranter

Historien om hur en dansk 25-åring byggde en framgångsrik e-handel genom att använda Facebook till max.

Historien om Barberklingen började i snabbköpet. Michael Hansen, en 25-årig dansk, var stressad. Han skulle bara springa in och köpa rakblad till sig och sin flickvän. Men väl vid hyllan fanns det en uppsjö av sorter att välja mellan, och vilken sort som passade till de skaft de redan hade, mindes inte Michael. Det slutade med att han chansade.

- Jag tog fyra rakblad från Gillette till mig själv och fyra till min flickvän. När jag sedan kollade på kvittot stod det att jag hade betalat 540 danska kronor för dessa åtta rakblad! Jag tänkte bara “WHAT?!”, berättar han för Ehandel.se.

Annons

"Gör det inte för att tjäna pengar"

Detta var nu två år sedan och det var efter den händelsen som Michael Hansen började fundera.

- Jag började fråga mig varför rakblad är så dyra och varför det bara finns två val att välja på, engångshyvlar och förbrukningsbara. Varför kan man inte få kvalitet för ett bra pris? Det var en sak jag ville åstadkomma.

Han började studera rakbladsbranschen och hans research ledde honom till slut till två stora internationella rakbladstillverkare. Men de erbjöd inte den kvaliteten han ville ha på sina blad. Men han gav inte upp.

- Jag gör inte detta för att tjäna pengar, utan jag gör det för att det är så spännande att vara involverad i processen med att utveckla ett rakblad och utmana den stora marknadsjättarna.

Banken tyckte att han var galen

Så Michael Hansen började fråga runt bland sina blivande konkurrenter. Till slut hittade han en tillverkare som egentligen tillverkar medicinska rakblad, som kunde erbjuda den kvalitet han efterfrågade. Stålet var svenskt.

Dessutom kom han på att han istället för gummi, som han menade skapar onödig friktion under rakningen, skulle sätta in ett hjul på hyveln för att det hela skulle kännas mjukare för användaren. Nu hade han alltså en färdig idé om en produkt - men ingen finansiering för att kunna tillverka den. En sak till hade han insett: Hans mål var att utmana Gillette.

- Men ingen bank ville låna mig pengar, för bankerna sa att jag var galen som ville tävla med Gillette. Så då fick jag övertyga mina föräldrar, som också tyckte jag var galen.

Föräldrarna belånade huset

Det slutade med att föräldrarna fick belåna sitt hus för att sonens dröm skulle gå i uppfyllelse. Och sen dess har det gått snabbt.

Annons

- Vi lanserade sajten i Danmark för 14 månader sedan och sedan dess har det gått otroligt snabbt.

Michael Hansen ville också förenkla processen kring att köpa rakblad.

- Hur många gånger har man inte stått i duschen och kommit på att man glömt att köpa rakblad! Jag ville istället erbjuda ett medlemsskap. Vi är så stressade i dagens samhälle, så rakblad ska vara något som kommer i lådan utan att man behöver tänka på det.

Men att utmana ett väl inarbetat märke som Gillette är inte det enklaste och Michael Hansen funderade mycket på hur han skulle kunna marknadsföra sig och sitt nya företag. Så till slut kom han med i tidningen och fick sina första hundra rakblads-prenumeranter. Sen knäckte han koden som skulle ta honom från 100 till 30 000 danska prenumeranter på 14 månader. Facebook.

- 80 procent av vår trafik kommer från Facebook, konstaterar han och börjar berätta hemligheten:

- När du startar ett företag så börjar du använda Facebook Marketing. Så var det för mig också, men jag kom snabbt på att det gör stor skillnad eftersom jag kunde börja spåra trafiken. Så jag började spendera mer och mer tid och pengar på Facebook.

Kontaktades av Facebook

Efter ett tag hände det osannolika: Facebook kontaktade Michael Hansen.

- De sa att det verkar ju funka bra med din marknadsföring och de ville kolla om jag var nöjd och sådär. De vill såklart få en att spendera mer pengar på annonser.

Någon på Facebook hade lagt märke till att han hade knäckt koden och lyckats få trafik, varpå de valde att satsa på honom.

- Facebook har den mentaliteten. De gillar folk som förstår hur man använder annonserna. Folk som är dedikerade och använder mediet som ett effektivt verktyg i sin marknadsföring.

Michael Hansen beskriver hur Facebook låter de duktiga marknadsförarna stiga i graderna. Man börjar på en “entry-level” och stiger sedan gradvis uppåt genom företaget. Och det var precis vad som hände honom själv. Till slut fick han en egen kontaktperson på Facebook, vilket enligt är mycket ovanligt. Kontaktpersonen skrev även ett “business case” om Barberklingen.

- Vi har också blivit erbjudna att komma till dem och diskutera hur vi kan sätta upp en arbetsgrupp. Facebook har många fördelar när man kommer i kontakt med dem, men de flesta får inte chansen för de vill ge möjligheten till folk som förstår och använder marknadsföringen korrekt.

Michael Hansen sorterar paket som ska skickas iväg.

10 000 svenska prenumeranter på 10 dagar 

Och när koden väl var knäckt var det bara för Barberklingen att upprepa succén. Och de gjorde dem. Nyligen lanserades den svenska sidan. Efter tio dagar hade de 1000 svenska prenumeranter.

Och med över 30 000 prenumeranter i Danmark och Sverige på bara tio månader är målet nu att dubbla antalet under de närmsta tio månaderna.

- Om tio månader hoppas jag att vi har 75 000 prenumeranter. Jag vill bli väldigt stor, så att jag kan tävla med Gillette.

119 svenska kronor i månaden kostar det för den som vill prenumerera och frakten är gratis. Och i januari nästa år tar företaget steget fullt ut och upprättar ett kontor även i Sverige. Och Michael Hansen kommer personligen också att flytta hit.

- Jag vill vara i Sverige och jag tror att den här produkten hör hemma i Sverige. Det är svenskt stål i bladen och då känns det bra att ge tillbaka det till det svenska folket genom att vi även etablerar oss i landet.

Svensk kundtjänst har företaget redan. Alla som interagerar med Barberklingen på Facebook får personliga svar från en fysisk person. Det är en del av affärsidén.

Visar egna rakningen i sociala medier

Michael berättar att han ofta ser andra företag som sprider sin information utan att reflektera över innehållet.

- De postar information som folk egentligen inte är intresserade av. Om du dricker kaffe på Espresso House vill du inte hela tiden se reklam för deras te! Men inte heller för deras kaffe. Du vill ha en historia! Du vill inte bara veta att du kan köpa kaffe där, för det vet du redan, säger han.

Själv har han istället valt att vara så öppen och personlig som möjligt mot sina kunder. Således kan bland annat företagets 30 000 följare på Facebook se hur Michael Hansen i egen hög person rakar sig hemma i badrummet på morgonen. Och den personliga kommunikationen har gett resultat.

- Våra kunder tycker ofta att de känner mig personligen, så många av de mejl vi får till kundtjänsten inleds med orden “Hej Michael…”. Och många undrar hur det gått med ekonomin, om jag har betalat tillbaka skulden till mina föräldrar och sådär. Och det har jag såklart gjort, skrattar han.

Vill inte konkurrera med sig själv

Det är inte bara kunderna som gillar företaget. I våras mottog företaget pris för bästa nya e-handel på den danska e-handelsgalan.

Några planer på att ändra på det vinnande konceptet har han inte. För Barberlingen kommer det aldrig att bli något annat än e-handel och Michael Hansen säger att han bland annat vill ha makt över priset och kunna sänka det när han kan. Om hans produkter säljs i de fysiska butikerna, så kommer han i praktiken att behöva konkurrera med sig själv, menar han.

Hur kan du som ändå är så pass ung ha lärt dig så mycket om marknadsföring?

- Jag gick på en business school och studerade ekonomi i två år, men jag var så dålig så jag hoppade av. Jag hade ingen passion, det gjorde ingen skillnad. Jag tror på att man ska vara sig själv. Alla företag har olika DNA och vilket just ditt företag har, beror på hur du är som person. Jag tror att om du gillar detaljer, då ska din marknadsföring också fokusera på det. Är du en person som är rolig, så ska din marknadsföring vara också rolig. Det är så du blir framgångsrik.

Annons