Search
Close this search box.
ANNONS

Han utmanade giganten - har nu 30 000 prenumeranter

Han utmanade giganten - har nu 30 000 prenumeranter
Michael Hansen grundade Barberklingen
Michell Grรถnlund

Dela artikeln:

Historien om hur en dansk 25-รฅring byggde en framgรฅngsrik e-handel genom att anvรคnda Facebook till max.

ANNONS

Historien om Barberklingen bรถrjade i snabbkรถpet. Michael Hansen, en 25-รฅrig dansk, var stressad. Han skulle bara springa in och kรถpa rakblad till sig och sin flickvรคn. Men vรคl vid hyllan fanns det en uppsjรถ av sorter att vรคlja mellan, och vilken sort som passade till de skaft de redan hade, mindes inte Michael. Det slutade med att han chansade.

- Jag tog fyra rakblad frรฅn Gillette till mig sjรคlv och fyra till min flickvรคn. Nรคr jag sedan kollade pรฅ kvittot stod det att jag hade betalat 540 danska kronor fรถr dessa รฅtta rakblad! Jag tรคnkte bara โ€œWHAT?!โ€, berรคttar han fรถr Ehandel.se.

"Gรถr det inte fรถr att tjรคna pengar"

Detta var nu tvรฅ รฅr sedan och det var efter den hรคndelsen som Michael Hansen bรถrjade fundera.

- Jag bรถrjade frรฅga mig varfรถr rakblad รคr sรฅ dyra och varfรถr det bara finns tvรฅ val att vรคlja pรฅ, engรฅngshyvlar och fรถrbrukningsbara. Varfรถr kan man inte fรฅ kvalitet fรถr ett bra pris? Det var en sak jag ville รฅstadkomma.

Han bรถrjade studera rakbladsbranschen och hans research ledde honom till slut till tvรฅ stora internationella rakbladstillverkare. Men de erbjรถd inte den kvaliteten han ville ha pรฅ sina blad. Men han gav inte upp.

- Jag gรถr inte detta fรถr att tjรคna pengar, utan jag gรถr det fรถr att det รคr sรฅ spรคnnande att vara involverad i processen med att utveckla ett rakblad och utmana den storaย marknadsjรคttarna.

Banken tyckte att han var galen

Sรฅ Michael Hansen bรถrjade frรฅga runt bland sina blivande konkurrenter. Till slut hittade han en tillverkare som egentligen tillverkar medicinska rakblad, som kunde erbjuda den kvalitet han efterfrรฅgade. Stรฅlet var svenskt.

Dessutom kom han pรฅ att han istรคllet fรถr gummi, som han menade skapar onรถdig friktion under rakningen, skulle sรคtta in ett hjul pรฅ hyveln fรถr att det hela skulle kรคnnas mjukare fรถr anvรคndaren.ย Nu hade han alltsรฅ en fรคrdig idรฉ om en produkt - men ingen finansiering fรถr att kunna tillverka den. En sak till hade han insett: Hans mรฅl var att utmana Gillette.

- Men ingen bank ville lรฅna mig pengar, fรถr bankerna sa att jag var galen som ville tรคvla med Gillette. Sรฅ dรฅ fick jag รถvertyga mina fรถrรคldrar, som ocksรฅ tyckte jag var galen.

Fรถrรคldrarna belรฅnade huset

Det slutade med att fรถrรคldrarna fick belรฅna sitt hus fรถr att sonens drรถm skulle gรฅ i uppfyllelse. Och sen dess har det gรฅtt snabbt.

- Vi lanserade sajten i Danmark fรถr 14 mรฅnader sedan och sedan dess har det gรฅtt otroligt snabbt.

Michael Hansen ville ocksรฅ fรถrenkla processen kring att kรถpa rakblad.

- Hur mรฅnga gรฅnger har man inte stรฅtt i duschen och kommit pรฅ att man glรถmt att kรถpa rakblad! Jag ville istรคllet erbjuda ett medlemsskap. Vi รคr sรฅ stressade i dagens samhรคlle, sรฅ rakblad ska vara nรฅgot som kommer i lรฅdan utan att man behรถver tรคnka pรฅ det.

Men att utmana ett vรคl inarbetat mรคrke som Gillette รคr inte det enklaste och Michael Hansen funderade mycket pรฅ hur han skulle kunna marknadsfรถra sig och sitt nya fรถretag. Sรฅ till slut kom han med i tidningen och fick sina fรถrsta hundra rakblads-prenumeranter. Sen knรคckte han koden som skulle ta honom frรฅn 100 till 30 000 danska prenumeranter pรฅ 14 mรฅnader. Facebook.

- 80 procent av vรฅr trafik kommer frรฅn Facebook, konstaterar han och bรถrjar berรคtta hemligheten:

- Nรคr du startar ett fรถretag sรฅ bรถrjar du anvรคnda Facebook Marketing. Sรฅ var det fรถr mig ocksรฅ, men jag kom snabbt pรฅ att det gรถr stor skillnad eftersom jag kunde bรถrja spรฅra trafiken. Sรฅ jag bรถrjade spendera mer och mer tid och pengar pรฅ Facebook.

Kontaktades av Facebook

Efter ett tag hรคnde det osannolika: Facebook kontaktade Michael Hansen.

- De sa att det verkar ju funka bra med din marknadsfรถring och de ville kolla om jag var nรถjd och sรฅdรคr. De vill sรฅklart fรฅ en att spendera mer pengar pรฅ annonser.

Nรฅgon pรฅ Facebook hade lagt mรคrke till att han hade knรคckt koden och lyckats fรฅ trafik, varpรฅ de valde att satsa pรฅ honom.

- Facebook har den mentaliteten. De gillar folk som fรถrstรฅr hur man anvรคnder annonserna. Folk som รคr dedikerade och anvรคnder mediet som ett effektivt verktyg i sin marknadsfรถring.

Michael Hansen beskriver hur Facebook lรฅter de duktiga marknadsfรถrarna stiga i graderna. Man bรถrjar pรฅ en โ€œentry-levelโ€ och stiger sedan gradvis uppรฅt genom fรถretaget. Och det var precis vad som hรคnde honom sjรคlv. Till slut fick han en egen kontaktperson pรฅ Facebook, vilket enligt รคr mycket ovanligt. Kontaktpersonen skrev รคven ett โ€œbusiness caseโ€ om Barberklingen.

- Vi har ocksรฅ blivit erbjudna att komma till dem och diskutera hur vi kan sรคtta upp en arbetsgrupp. Facebook har mรฅnga fรถrdelar nรคr man kommer i kontakt med dem, men de flesta fรฅr inte chansen fรถr de vill ge mรถjligheten till folk som fรถrstรฅr och anvรคnder marknadsfรถringen korrekt.

Michael Hansen sorterar paket som ska skickas ivรคg.

10 000 svenska prenumeranter pรฅ 10 dagarย 

Och nรคr koden vรคl var knรคckt var det bara fรถr Barberklingen att upprepa succรฉn. Och de gjorde dem. Nyligen lanserades den svenska sidan. Efter tio dagar hade de 1000 svenska prenumeranter.

Och med รถver 30 000 prenumeranter i Danmark och Sverige pรฅ bara tio mรฅnader รคr mรฅlet nu att dubbla antalet under de nรคrmsta tio mรฅnaderna.

- Om tio mรฅnader hoppas jag att vi har 75 000 prenumeranter. Jag vill bli vรคldigt stor, sรฅ att jag kan tรคvla med Gillette.

119 svenska kronor i mรฅnaden kostar det fรถr den som vill prenumerera och frakten รคr gratis. Och i januari nรคsta รฅr tar fรถretaget steget fullt ut och upprรคttar ett kontor รคven i Sverige. Och Michael Hansen kommer personligen ocksรฅ att flytta hit.

- Jag vill vara i Sverige och jag tror att den hรคr produkten hรถr hemma i Sverige. Det รคr svenskt stรฅl i bladen och dรฅ kรคnns det bra att ge tillbaka det till det svenska folket genom att vi รคven etablerar oss i landet.

Svensk kundtjรคnst har fรถretaget redan. Alla som interagerar med Barberklingen pรฅ Facebook fรฅr personliga svar frรฅn en fysisk person. Det รคrย en del av affรคrsidรฉn.

Visar egna rakningen i sociala medier

Michael berรคttar att han ofta ser andra fรถretag som sprider sin information utan att reflektera รถver innehรฅllet.

- De postar information som folk egentligen inte รคr intresserade av. Om du dricker kaffe pรฅ Espresso House vill du inte hela tiden se reklam fรถr deras te! Men inte heller fรถr deras kaffe. Du vill ha en historia! Du vill inte bara veta att du kan kรถpa kaffe dรคr, fรถr det vet du redan, sรคger han.

Sjรคlv har han istรคllet valt att vara sรฅ รถppen och personlig som mรถjligt mot sina kunder. Sรฅledes kan bland annat fรถretagets 30 000 fรถljare pรฅ Facebook se hur Michael Hansen i egen hรถg person rakar sig hemma i badrummet pรฅ morgonen. Och den personliga kommunikationen har gett resultat.

- Vรฅra kunder tycker ofta att de kรคnner mig personligen, sรฅ mรฅnga av de mejl vi fรฅr till kundtjรคnsten inleds med orden โ€œHej Michaelโ€ฆโ€. Och mรฅnga undrar hur det gรฅtt med ekonomin, om jag har betalat tillbaka skulden till mina fรถrรคldrar och sรฅdรคr. Och det har jag sรฅklart gjort, skrattar han.

Vill inte konkurrera med sig sjรคlv

Det รคr inte bara kunderna som gillar fรถretaget. I vรฅras mottog fรถretaget pris fรถr bรคsta nya e-handel pรฅ den danska e-handelsgalan.

Nรฅgra planer pรฅ att รคndra pรฅ det vinnande konceptet har han inte. Fรถr Barberlingen kommer det aldrig att bli nรฅgot annat รคn e-handel och Michael Hansen sรคger att han bland annat vill ha makt รถver priset och kunna sรคnka det nรคr han kan. Om hans produkter sรคljs i de fysiska butikerna, sรฅ kommer han i praktiken att behรถva konkurrera med sig sjรคlv, menar han.

Hur kan du som รคndรฅ รคr sรฅ pass ung ha lรคrt dig sรฅ mycket om marknadsfรถring?

- Jag gick pรฅ en business school och studerade ekonomi i tvรฅ รฅr, men jag var sรฅ dรฅlig sรฅ jag hoppade av. Jag hade ingen passion, det gjorde ingen skillnad. Jag tror pรฅ att man ska vara sig sjรคlv. Alla fรถretag har olika DNA och vilket just ditt fรถretag har, beror pรฅ hur du รคr som person. Jag tror att om du gillar detaljer, dรฅ ska din marknadsfรถring ocksรฅ fokusera pรฅ det. ร„r du en person som รคr rolig, sรฅ ska din marknadsfรถring vara ocksรฅ rolig. Det รคr sรฅ du blir framgรฅngsrik.

Dela artikeln: