Utmanövrerad på nätet: Betalar nu 30 miljarder för konkurrent

Landets största djurbutikskedja kapitulerar.

Världens hittills största e-handelsförvärv var det förmodligen inte många som såg komma. I USA har det tydligen pågått ett krig mellan detaljhandelsjätten PetSmart med över 1500 fysiska butiker och uppstickaren på nätet Chewy.com. Båda aktörerna satsar på att erbjuda allt till våra fyrbenta vänner. Den ena via traditionell detaljhandel och Chewy via 100 procent e-handel.

Det vinnande receptet för framtidens konsument verkar dock ligga i e-handel. På sex år ska Chewy vuxit till att omsätta nära 900 miljoner dollar, runt 8 miljarder svenska kronor. Bolaget ska ha siktat på en börsnotering under 2017-2018 och en omsättning i år på runt 2 miljarder dollar. Men då fick det helt enkelt vara nog, enligt landets ledande detaljhandlare.

Annons

Betalar 3,35 miljarder dollar

Recode rapporterar nämligen att detaljhandelsjätten PetSmart helt enkelt köper upp Chewy.com och företaget får punga ut med smått otroliga 3,35 miljarder dollar, runt 30 miljarder svenska kronor.

Du tycker kanske att de borde gå att stävja Chewys framfart för 30 miljarder kronor men tydligen var det inte vägen att gå. Chewy ska enligt Recode vara kända för exceptionell kundservice och de ska ha en stor skara mycket trogna följare. Exempelvis ska de varje vecka, till 700 slumpade kunder, skicka ut handmålade tavlor på kundernas djur.

Förvärvet påminner förstås om när detaljhandelsjätten Walmart köpte uppstickaren Jet.com för den slutliga summan 3,3 miljarder dollar. Denna köpeskilling överträffas nu av PetSmarts förvärv, om vi får tro uppgifterna till Recode.

Perfekt komplement till butikerna

PetSmart har dock bekräftat köpet som nu inväntar godkännande av konkurrensmyndigheter, men väntas vara klart till sommaren.

- Chewys “high-touch” kundvänliga e-handelsmodell och kultur centrerad kring en kärlek till husdjur, är det perfekta komplementet till PetSmart fysiska butiker, säger Michael Massey, PetSmarts VD, i ett uttalande.

Chewy ska enligt analytiker idag ha runt 51 procent av marknaden på nätet i USA och har sedan starten 2011 tagit in 236 miljoner dollar i riskkapital. Bolaget kommer att drivas vidare som en separat enhet inom PetSmart.

- Sedan vi startade Chewy har vi varit dedikerade i att förstå och uppfylla våra kunders behov för att kunna leverera djurprodukter av högsta kvalitet och bäst kundservice. Genom att kombinera vår e-handelsexpertis med PetSmarts infrastruktur och butiksnät så kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu fler “wow”-upplevelser, säger Ryan Cohen, medgrundare och VD för Chewy.

Annons
Annons