Världskänt 170 år gammalt varuhus satsar på ny e-handel

Tar hjälp av e-handlare för att vinna på nätet.

Det världskända varuhuset Harrods i London gör en storsatsning på e-handeln. Det står klart efter att bolaget ingått i ett samarbete med e-handelsföretaget Farfetch.

Farfetch säljer vanligtvis lyxmode på nätet, via sin globala nätbutik farfetch.com. Harrods ska inte blanda sig i denna business utan köper in e-modehandlarens expertis för att skapa en bättre näthandel.

Annons

Faktum är att Farfetch sedan tidigare erbjuder sina e-handelstjänster till andra företag under verksamheten Farfetch Black & White Solutions. Vilket är en lösning för lyxvarumärken att sälja produkter online.

Harrods grundades 1849 som en grönsaksaffär men är numera känt för att vara en plats där man kan köpa nästan vad som helst. Varuhuset ska omfatta runt 100 000 kvadratmeter butiksyta med över 10 000 anställda.

"Högsta servicenivå i över 170 år"

Det anrika varuhuset har idag en nätbutik men företaget verkar inte vara helt nöjd med upplägget. Harrods är känt för sin höga servicenivå och tanken är nu att få in mer av detta på nätet, och att bättre knyta ihop online och offline.

- Harrods har gett kunderna den högsta servicenivå i över 170 år och kontinuerligt investerat i att leverera denna servicen över alla kontaktpunkter i verksamheten. Partnerskapet med Farfetch Black & White Solutions möjliggör för Harrods att arbeta med marknadsledaren inom e-handelsteknologi för att leverera en sömlös service online, säger Harrods vd Michael Ward i ett pressmeddelande.

Harrods ska med hjälp av Farfetch teknik skapa den "bästa digitala lyxupplevelsen" på nätet. En helt ny e-handelsplattform kommer lanseras under nästa år.

- Vårt gemensamma mål med Farfetch Black & White Solutions är att se till att Harrods digitala kunder får samma exemplifierande service som dem som besöker oss i butiken, säger Michael Ward.

Annons