Varuhuskedja tar betalt för upphämtning i butik

Den brittiska butikskedjan John Lewis ska börja ta betalt av kunder som hämtar upp sina nätköp i butik.

Allt fler brittiska konsumenter köper på nätet och hämtar i butik, något som varuhuskedjan John Lewis märkt av på senare år. Under förra året ökade antalet click and collect-beställningar med 47 procent jämfört med ett år tidigare, och totalt hämtades 54 procent av alla beställningarna som gjordes på nätet upp i butik.

Det innebar att mer än 6 miljoner beställningar hämtades upp i någon av deras butiker. Jämför man det med de 350 000 beställningar som hämtades under första året man använde sig av click and collect, så förstår man att kostnaderna ökat.

Annons
Annons

Ökade kostnader

I år väntas varuhuskedjan spendera mer än 80 miljoner pund på logistik, och de 100 miljoner pund som deras IT-verksamhet kostar, är fem gånger mer än för fem år sedan. Deras click and collect-verksamhet innebär också att tiotusentals beställningar varje kväll ska levereras från centrallagret till mer än 360 butiker.

Därför väljer John Lewis nu att börja ta betalt för tjänsten som fortsätter att växa i rask takt. Det gäller dock inte alla men man kommer att ta en avgift på 2 pund för alla beställningar under 30 pund.

– Den här förändringen innebär att majoriteten av leveranserna kommer att förbli gratis samtidigt som det tillåter oss att investera ytterligare i utbyggnaden av click and collect, säger Mark Lewis, E-handelschef för John Lewis.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!