VetZoos nya sajt gav dubbel konvertering i mobilen

Efter bara två dagar kunde VetZoo konstatera att företagets nya sajt fått konverteringen i mobilen att gå upp från 3,5 till 7 procent.

Medan allt fler använder mobilen och surfplattan för att spana in sajter har det för många e-handlare varit en utmaning att få konverteringen i mobilen att öka i samma takt. Hos VetZoo, som säljer djurfoder online, har generellt sett 6 procent av de som besöker webbutiken valt att handla, men en större andel handlar via datorn än via mobila enheter.

Likadan i alla enheter

Men på de två dagar som gått sedan VetZoo lanserade sin nya responsiva sajt har konverteringen i mobil och tablet ökat från 3,5 till 7 procent.

Annons
Annons

- Det vi har gjort är egentligen att lansera ett helt nytt frontend och då särskilt fokuserat på att göra mobilsajten responsiv så att användaren möts av samma webbsida oavsett vilken typ av enhet de använder. Eftersom mobiler och surfplattor används på olika sätt gäller det att fundera på var tummarna hamnar så att det blir enkelt för kunderna, säger Lars Martin Norviit, grundare och VD på VetZoo.

Den nya sajten, som har testats parallellt med den gamla, är särskilt tänkt att se likadan ut i olika enheter. Exempelvis har sidan oavsett skärmstorlek en full huvudmeny som ersatt den klassiska knappen "som ser ut som enligt en liten hamburgare" i mobiltelefonen. Det ska vara lätt för återkommande kunder att känna igen sig trots att det senaste besöket kanske gjordes från en desktop. 

- När man går in på mobilen möts man av samma sida som i datorn. Det ska vara lättöverskådligt och det ska gå enkelt och snabbt att handla.

Varför är det viktigt att sidan ser likadan ut oavsett enhet?

- Många mobilsidor är svårnavigerade, vår gamla var det också. Men nu har vi utvecklat den nya sidan i ett år och då tänkte vi att vi också passar på att göra en ordentlig mobilsida. Nu har vi branschens bästa mobilsajt.

Veterinärråd och prenumerationstjänst

På den nya sajten har VetZoo även satsat på att erbjuda möjligheten att få lättillgängliga råd från veterinär, samt att inleda prenumerationer på en viss produkt. Och allt ska alltså gå lika lätt att ta del av oavsett om du sitter vid datorn eller med mobilen i handen.

- Framtidens webbhandel kommer att ske i mobilen. Foder är alltid aktuellt för djurägaren och mobilen finns alltid nära, avslutar Lars Martin Noviit.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!