Vikingar före dödskallar när Northern Spirit satsar i USA

Northern Spirit delar med sig av sina erfarenheter från en marknadsföringsresa till USA.

Niklas Carlson och Joakim Loveng har precis kommit hem från San Diego i USA där en stor kvaltävling i Crossfit ägt rum. De var på plats för att marknadsföra sitt varumärke Northern Spirit och har nu samlat på sig en hel del erfarenheter för framtiden.

- Det var väldigt lärorikt för oss. Vi lär oss mycket kring logistiken och att ta betalt med kort och så, och vi satte upp ett amerikanskt dotterbolag så nu är allt förberett för att kunna fortsätta expansionen där. Sen lär vi oss också mer om vad som efterfrågas där, det är ändå rätt stor skillnad mellan den amerikanska och den europeiska marknaden, säger Niklas Carlson, VD på Northern Spirit.

Annons
Annons

Hur gick det då? Sålde ni mycket?

- Det heter ju att högmod går före fall, säger kreative chefen Joakim Loveng, och förklarar att produkterna sålde betydligt bättre när Northern Spirit ställde ut i Köpenhamn förra året.

- Så jag hade ju fått upp förväntningarna ordentligt. Försäljningsmässigt tror jag att vi underpresterade men allt annat gick jättebra. Så vi är absolut nöjda.

Vikingar säljer utomlands

På tävlingen i San Diego fick Northern Spirit sällskap av ett 40-tal andra utställare, varav Niklas Carlson uppskattar att ett tiotal var direkta konkurrenter till den svenska e-handeln. Helgen ska bland annat ha lett till ett nytt samarbete med en amerikansk ambassadör, men även om e-handlarens barntröjor gick åt som smör i solsken, gick alltså försäljningen i övrigt lite svagare.

Northern Spirit var en av ungefär 40 utställare på tävlingen i San Diego

En anledning kan ha varit att Northern Spirits dödskallemotiv visade sig vara mindre populära i landet i väst. Nu blir det till att produktutveckla inför nästa USA-resa.

- Det här dödskalleprintet har blivit så framgångsrikt att det nästan har blivit som vår symbol. Men det var ju inte lika hett där som det är när vi vanligtvis är ute. Det är ju ganska kristet i USA och vi fick en del kommentarer om skallen och helvetet och så som vi aldrig har fått tidigare. Nu tänker vi gå mer mot vikingprintet vi har, att spela mer på det här om nordiska vikingar och hela den biten, förklarar Niklas Carlson.

- Vi har kommit fram till att vi måste odla en myt, eller en story, när vi är där. Och då tror vi att med tanke på vårt namn och att vi är från Skandinavien så funkar vikingar bra. Vi har märkt i Sydeuropa att allt vi säljer där har något med vikingar att göra, säger Joakim Loveng.

Annons
Annons

"Förutsättning att vara nischad"

Nyligen berättade vi att Northern Spirit, som på senare tid sett en allt större del av sin försäljning äga rum utanför Sveriges gränser, skulle satsa stort i Kanada och USA. Hittills har försäljningsökningen varit ganska begränsad, men det är också först nu som det gjorts några marknadsföringsinsatser.

- Det blev ju nästan lite som att börja om där borta. Vi har gjort väldigt mycket i Sverige och Europa för att komma dit där vi är nu. Någonstans får vi också ha lite tålamod och tänka att det finns en jättepotential i USA men det kommer också att ta lite tid, säger Niklas Carlson.

Har ni några tips till andra e-handlare som vill ge sig in i USA?

- Man bör nog vara ganska nischad om man som svenskt bolag ska ta sig in där. Vill du handla vår produkt från USA så måste du handla via oss, och det tror jag nästan är en förutsättning om man är ett litet entreprenöriellt företag, säger Niklas Carlson.

- De flesta amerikaner är vana vid att handla från amerikanska sidor, så ska man vara attraktiv gäller det att ha ett bra fraktavtal. Det är ganska viktigt att få det på plats, tillägger Joakim Loveng.

Till helgen ska Northern Spirit marknadsföra sina träningsplagg på en kvaltävling i Madrid, och i juli är det dags för returresa till USA när VM i crossfit äger rum i Los Angeles. De håller det inte för osannolikt att häften av deras försäljning sker i USA om ett års tid.

- Tittar man rent utövarmässigt på antal gym så ligger LA i topp med ungefär 350 gym jämfört med 80 i Sverige. Så potentialen för oss är otroligt stor i USA. Men samtidigt är konkurrensen också betydligt större än den är här hemma, säger Joakim Loveng.

LÄS ÄVEN: Från noll till en miljon på åtta månader

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!