Virala presentkort ska hjälpa E-handlare

Att locka kunder till en nätbutik är inte alltid lätt, och att marknadsföra sig eller sökoptimera sin sida kan kosta stora pengar. Det är inte heller säkert att det ger önskat resultat. Det vill Qviral råda bot på med sin nya tjänst där man kan ge bort presentkort som sedan ska spridas via social medier.

Qviral är en ny tjänst som vill hjälpa nätbutiker hitta nya kunder och öka försäljningen genom incitamentsdriven viral marknadsföring. Med hjälp av Qvirals plattform kan e-handlare ge sina kunder presentkort som de sedan kan dela ut till sina vänner i sociala medier, till exempel Facebook.

– När kundens vänner handlar med presentkorten får de också presentkort att dela ut till sina vänner, och så vidare. Spridningen kan gå snabbt då varje person har i genomsnitt 134 vänner på Facebook. Till slut kommer butiken att marknadsföra sig själv och sprida sig som en löpeld, säger Qvirals Ramak Seyedpour.

Annons

Prestationsbaserad tjänst

En fördel med Qvirals tjänst är att den är kostnadsfri att använda, så länge den inte gör att du tjänar pengar på den vill säga. Tjänsten är nämligen prestationsbaserad och e-handlare betalar en viss procent på den försäljning som förmedlats genom Qviral, CPO - cost per order.

– Tjänsten är därmed en riskfri marknadsföring för e-handelsbutikerna. Qvirals plattform spårar alla händelser och redovisar det i realtid, som till exempel antal presentkort som blivit utdelade, antal unika besökare som butiken fått, antal utnyttjade presentkort och hur mycket de nya kunderna handlat för, säger Ramak Seyedpour.

Annons