Voddler lyckades inte skapa ett Spotify för film

Den svenska video-on-demand-tjänsten Voddler slänger nu in handduken. I takt med att mediehusen lanserat sina egna satsningar, och Netflix och HBO gått in i vårt avlånga land, skall Voddler blivit överkörda. Nu har företaget inlett en rekonstruktion och hoppas att deras teknik i alla fall kan överleva.

Den strömmande videotjänsten Voddler som startades 2009 hade storslagna mål. 2012 berättade vi hur de skulle bli ett Spotify för film. Bolaget hade slutit ett samarbete med mobiloperatören Tre och såg ljust på framtiden.

2013 expanderade man tjänsten i Europa och skulle ta sig an konkurrenter som Netflix, HBO och Amazon. Samtidigt ökade konkurrensen här hemma i Sverige med aktörer som Viaplay och Netflix.

Annons

Konkurrensen verkar har blivit för stor och Voddlers egna satsning har inte lyft i takt med de andra. Företaget har under hela resan blödit pengar och den 17 mars i år ansökte man om en rekonstruktion av bolaget.

– VOD-tjänsten har blivit helt överkörd i takt med att de stora mediehusen har lanserat sina egna tjänster. Men tekniken finns där och fortsätter att leverera. Vi vet att det finns kunder därute för Vnet (Voddlers tekniska plattform för streaming), säger Anders Sjöman, kommunikationschef på Voddler, till Dagens Media.

35 miljoner i skulder

Voddlers skulder skall vid rekonstruktionen ligga runt 35 miljoner kronor och företaget skall ha bränt över 200 miljoner kronor i riskkapital under resans gång.

Det är uppenbarligen inte helt lätt, eller billigt, att få snurr på en VOD-tjänst på nätet. Om rekonstruktionen av företaget kommer lyckas återstår att se. I fall att det går bra ska man dock inte längre satsa på konsumentmarknaden utan istället sälja sin teknik till andra VOD-leverantörer och företag.

- Bolaget kommer uteslutande att fokusera på företagsmarknaden. Detta kräver att teknologin paketeras på ett sätt som gör den enkel att integrera i kundernas tekniska plattformar, står det att läsa i rekonstruktionsansökan.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!