Wakakuu krossade 50 miljoner – ska bli ledande i Norden

På gång med nyemission om drygt tio miljoner kronor.

E-handeln Wakakuu grundades hösten 2011 och har sedan dess sålt kläder och accessoarer på nätet samt i en fysisk butik. Tanken är att sälja kända varumärken och på så sätt skaffa sig en position inom premiumsegmentet för mode och accessoarer.

Bakom Wakakuu står företaget European Service Partner AB, som för övrigt Nelly- och NAKD-grundaren Jarno Vanhatapio är delägare i. Om det har med e-handelsprofilens medverkan att göra framgår inte, men enligt en färsk årsredovisning från ESP verkar bolagets koncept gå hem hos kunderna.

Annons
Annons

Har investerat i logistiken

Under 2017 ökade Wakakuu sin omsättning med drygt 16 procent och nådde därmed upp i 54 miljoner kronor. Samtidigt försämrades dock resultatet från minus 9,3 till minus 10,4 miljoner kronor.

- Bolaget har under 2017 fortsatt uppbyggnaden av varumärket och ökat omsättning, trafik och antal kunder i e-handeln. Bolaget har investerat i bättre logistik och e-handelsplattform, skriver European Service Partner i sin årsredovisning.

Under 2018 har European Service Partner knappast tänkt att dra ner på takten, och för att få fart på affärerna har bolaget registrerat en nyemission. Den riktar sig till befintliga ägare och väntas dra in drygt tio miljoner kronor.

- Bolagets mål är att bli ledande inom den nordiska handeln i premiumsegmentet, skriver ESP.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!