Willys storsatsar på e-handeln – från 18 till 47 anslutna butiker

Nätbutikens regionala täckning har ökat med 37 procent på ett år.

Alla nätmatsaktörer har ökat sin geografiska utbredning under det sista halvåret av 2017 och det första halvåret av 2018, men för de flesta handlar det om mindre ökningar på mellan en och sex procent.

En aktör skiljer sig dock - Willys. De ska under perioden ha ökat antalet butiker som är anslutna till e-handeln från 18 till 47 stycken. Det innebär alltså att 29 fler willysbutiker erbjuder kunderna att e-handla nu jämfört med för ett år sedan. 

Annons
Annons

Detta har även lett till att Willys geografiska täckning för hur stort område de kan antas erbjuda sina kunder att e-handla hos dem, har ökat med 37 procent för hemleveranserbjudandet och med 42 procent för upphämtning, under samma period. Detta visar siffror från jämförelsesajten Nätmat.se, som löpande för statistik över svenska nätmatsföretag och deras utveckling. 

Levererar till 1000 fler postnummer

Nätmat.se har beräknat hur stort område som Willys och andra kedjor erbjuder upphämtning till, och så har de räknat med att det maximala avståndet som en person kan färväntas åka för att hämta upp sin mat är 15 kilometer och även med det med i beräkningen har alltså den geografiska täckningen för upphämtning ökat kraftigt under det senaste åren.

När det gäller hemleverans har Nätmat kollat på hur många postnummer som Willys erbjuder utkörning till, och har då kunnat konstatera att detta antal har ökat från 3000 postnummer för drygt ett år sedan, till 4100 postnummer efter storsatsningen.

Vad beror det på att just Willys ökar sin täckning så mycket mer än de övriga matleverantörerna?

- Vi tror att de andra företagen har ökat sin geografiska spridning kraftigt tidigare och att Willys varit lite senare, men nu kommit igång ordentligt, säger Herman Jansson på Nätmat till Ehandel.se.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!