Winefinder välkomnar Regeringens granskning

Regeringen överväger att se över alkohollagen för att stoppa den växande näthandeln med alkohol. Något som gör att till exempel vin med matkassar från City Gross ligger i riskzonen. Nu ger nätbutiken Winefinder svar på tal och välkomnar regeringens kritiska granskning, av påståendena kring nätvinhandelns påverkan på folkhälsan.

För några veckor sedan berättade vi om att Regeringen kan tänka sig att se över alkohollagen. Och Alkoholpolitiskt forum, lett av Systembolagets styrelseledamot Sven Andréasson, driver nu frågan om att ändra alkohollagstiftningen för att begränsa konkurrensen från de lagliga nätvinhandlarna.

Bland annat för att kunna stoppa Winefinders samarbete med City Gross som inom ramen för sin e-handel erbjuder samleverans av vinlådor. Liksom tidigare hänvisar man till folkhälsoskäl, och att framväxten av den kommersiella e-handeln utgör en risk för folkhälsan, både på kort och på lång sikt.

Annons

– Systembolaget vill bland annat lagstifta om att förbjuda vinleveranser tillsammans med matleveranser. Vi anser att just kopplingen god mat och bra viner ger en sundare alkoholkultur och anser därför att Systembolagets verkliga skäl är att man vill förhindra konkurrens, säger Ole Nielsen, VD för Winefinder och ordförande i Nätvinhandlarnas branschorganisation.

Vilseledande forskningsrapporter

Bland annat hänvisar Systembolaget till forskningsrapporter som enligt Winefinder är vilseledande. Forskningen som Systembolaget hänvisar till bygger på att Sverige skulle gå från dagens mycket restriktiva regler för marknadsföring av alkohol, till i princip inga regler alls.

Ole Nielsen säger också att Systembolagets skrämselpropaganda kring ”ökande och aggressiv marknadsföring” beror på deras eget agerande.

– Systembolagets nya sortimentsstrategi har skapat stor oro hos svenska vinimportörer, eftersom att deras produkter inte garanterat ligger kvar i Systembolagets butiker lika länge. Detta har orsakat en kraftig ökning, cirka 700 miljoner, av alkoholmarknadsföringen på bara några år. Medlemmarna i Nätvinhandlarnas branschorganisation investerade totalt cirka 3 miljoner i marknadsföring 2012.

Systembolagets eget fel

I forskningsrapporten ska man inte heller nämna att det är ändrade marknadsföringsregler, och inte monopolets avskaffande, som skulle påverka konsumtionen och därmed folkhälsan.

Winefinder säger också att man gärna ser att Systembolaget och monopolet finns kvar. Hellre en känd, seriös konkurrent än en massa andra konkurrenter. Samtidigt säger Windefinder att efterfrågan på kvalitetsviner är det verkliga skälet till minskad marknadsandel för Systembolaget

Annons

– Systembolagets försäljning av kvalitetsviner är en mycket liten del av deras försäljning av vin eftersom fokus ligger på lådviner och billiga viner. Systembolaget har alltså själva försatt sig i en situation där kunderna söker sig till nätet för att handla bättre viner, vilket i sin tur urholkar Systembolagets marknadsandel, säger Ole Nielsen.

Ny lagstiftning

Han påpekar också att syftet med en ny lag är att begränsa konkurrensen eftersom det inte finns en enda forskningsrapport som Systembolaget och dess företrädare presenterat som, med dagens regelverk kring alkoholmarknadsföring, visar att folkhälsan skulle påverkas negativt om monopolet skulle avskaffas.

Bland annat har lagstiftningen i Norge och Finland nämnts som ett alternativ även för Sverige. Men det är något som Winefinder inte har något problem med.

– Vi hoppas därför att regering och andra politiska instanser undersöker fakta och inte faller för monopollobbyisternas skrämselpropaganda. En ny lagstiftning, baserat på lagstiftningen i Finland och Norge passar oss bra eftersom vi enkelt kan anpassa vårt erbjudande till även detta regelverk,  säger Ole Nielsen.

 

Källa: Press

Annons