Wish-boomen tillbaka – 1 miljon paket till Sverige efter nytt avtal

"Kunderna har förstått att momsen inte drabbar dem".

Sedan Wish och PostNord ingick ett avtal som gick ut på att Wish skulle ta betalt för momsen direkt vid köptillfället, har svenskarnas beställningar från marknadsplatsen ökat drastiskt.

LÄS ÄVEN: Kinaavgiften slopas - Wish drar avgifter direkt i kassan

Annons
Annons

Hoppas nå "gamla nivåer"

Sedan momsavtalet infördes har Wish skickat en miljon paket till Sverige, berättar marknadsplatsen i ett pressmeddelande.

- Handeln är på väg uppåt i takt med att kunderna förstått att momsen inte drabbar dem, och svenska konsumenter kan spara stora summor genom att ta bort fördyrande mellanled. Med Black Friday och den stundande julhandeln är vår förhoppning att vi inom en snar framtid är tillbaka på gamla nivåer, säger Håvard Stjernen, Country Manager Nordics på Wish.

Under 2017 kom varje dag ett stort antal e-handlade paket från bland annat Wish till Sverige varje dag, och i våras införde PostNord en avgift på 75 kronor per paket för att hantera momsinbetalningarna till staten.

Har 15 svenska kundservicemedarbetare

Avgiften fick kritik från både konsumenter och företag, och så småningom presenterade Wish och PostNord det nya avtalet, som innebar att konsumenten slapp avgiften på 75 kronor. Något som alltså har fått ny fart på beställningarna från Wish.

Enligt marknadsplatsen, som nu själv samlar in momsen, har flera satsningar gjorts för att förenkla för svenskar som vill beställa varor via plattformen.

- Vad många inte känner till är att vi har 15 svenska kundservicemedarbetare som stöttar kunder som behöver hjälp att handla, något som vi ser ger resultat, säger Håvard Stjernen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!