Splay grundades för tre år sedan och är idag ett av Nordens ledande nätverk för Youtube-profiler. Genom att samla flera Youtube-stjärnor på ett ställe har man bland annat kunnat förhandla fram bättre reklamavtal, och nu ger sig bolaget även in i e-handelns värld.
Enligt Di Digital har Splay inlett en e-handelssatsning under varumärket Ikon Next tillsammans med Nelly-grundaren, Jarno Vanhatapio, och hans nya e-handelsprojekt NA-KD.
– De som tidigare mest sågs som en glad kille eller tjej på Youtube har i dag utvecklats till starka varumärken. Man ser också att deras följarskara inte beter sig som vanliga tv-tittare, de har ett starkare engagemang och högre betalningsvilja, säger Vigor Sörman, grundare och VD för Splay.
NA-KD sköter lager och logistik
Tanken är att Splay-profilerna ska kunna designa och lansera sina egna kläd- och skönhetskollektioner som de sedan marknadsför. NA-KD kommer hjälpa till att ta fram produkterna, samt sköta lager och logistik.
Först ut är bloggaren Clara Henry och intäkterna från försäljningen kommer att delas mellan Youtube-profilerna, Splay och NA-KD.
– Vi vill jobba med de starkaste profilerna och då måste vi vara bäst på att hjälpa dem att växa sin publik och att tjäna pengar, säger Vigor Sörman.