Zalando avslöjar varför de valde Tjeckien och Irland

"Klart att vi vill vara en del av tillväxten".

År 2012 kom tyska Zalando till Sverige med en lokal sajt, och året därpå var det Luxemburgs tur. Sedan dess har modejätten koncentrerat sig på sina 15 befintliga marknader, och inte gått in i några fler länder.

Men i morse slog nyheten ner som en bomb; Tjeckien och Irland får varsin landsspecifik Zalando-butik till sommaren.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Zalando expanderar igen - två nya länder till sommaren

- Vi har behövt lite tid till att lokalisera vårt erbjudande och till att få fart på våra respektive marknader. Nu bestämde vi oss för att det var dags att utöka antalet marknader igen, säger Linda Hübner på Zalandos kommunikationsavdelning till Ehandel.se.

Nära lagren i Tyskland och Polen

Irland och Tjeckien är båda länder som enligt Linda Hübner på senare tid har visat upp bra e-handelstillväxt inom just mode, och från Zalandos sida menar man att företagets sortiment och erbjudande kan bidra till den ökningen. 

- Det är klart att vi vill vara en del av den tillväxten, tillägger hon.

Tjeckiens centrala läge i Europa gav dessutom landet ytterligare en fördel i kampen om att bli en av Zalandos nya marknader.

- De flesta av våra lager ligger i Tyskland och vi har även en logistikanläggning i Polen, och då är det faktiskt väldigt korta avstånd till den tjeckiska marknaden.

"Glada över att ha dem ombord"

Zalandos nya marknader, kommer precis som företagets övriga 15 länder, att få ta del av både kundtjänst och sajt på det lokala språket. De ska redan från start få tillgång till ett sortiment på runt 250 000 artiklar, och Zalandos vanliga upplägg med kostnadsfri leverans och fria returer.

I samband med nyheten om sina nya marknader avslöjade Zalando också att ett fördjupat samarbete med H&M var på intåg. Det innebär att e-handelsjätten, som sedan tidigare säljer varor från både Cheap Monday och Weekday, nu också får Monki i sitt sortiment. Märket ska säljas på alla Zalandos marknader.

Annons
Annons

Är intresset lika stort för ett H&M-varumärke som Monki i resten av Europa som i Norden?

- Det är väl egentligen en fråga som H&M får svara på. Men det blir vårt tredje H&M-ägda märke på Zalando och vi är förstås väldigt glada över att ha dem ombord. Vi ser Monki som en utmärkt match för vårt sortiment och vi kommer att sälja märket på alla våra marknader eftyersom vi ser stark potential på alla våra marknader, avslutar Linda Hübner.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!