"Har en gemensam idé för hur det öppna podcastekosystemet ska utvecklas".
Det svenska poddbolaget Acast har idag runt 47 000 poddar internationellt under sitt tak, men fler ska det bli. Acast har nämligen förvärvat den amerikanska databasen Podchaser för 27,2 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 283 miljoner kronor.
LÄS ÄVEN: Färska resultat: 60 procent högre avkastning i poddar – ”ett underutnyttjat medium”
Podchaser har en databas som kartlägger över 4,5 miljoner poddar, samt innehåller information om annonsörer kopplade till de 5000 största poddarna i världen.
Acast och Podchaser kommer gemensamt att accelerera innovationen och demokratiseringen av podcastekosystemet för kreatörer, lyssnare och annonsörer över hela världen. Tillsammans kommer vi att maximera podcasts potential i det öppna ekosystemet, vårt fokus kommer inte att ligga på aktörer med data bakom stängda betalväggar utan långt förbi dem, säger Ross Adams, vd för Acast, i ett pressmeddelande.
Utöver de 27,2 miljoner dollar som prislappen landade på kan ett tillägg på upp till 6,8 miljoner dollar - cirka 71 miljoner kronor - att tillkomma. Allt beror på hur bolaget presterar framöver.
Podchaser och Acast har en gemensam idé och ambition för hur det öppna podcastekosystemet ska utvecklas, för att skapa de bästa verktygen för lyssnare, poddkreatörer och annonsörer. Acast är inte bara en stark och trygg ägare, utan också en plattform, likt oss, som arbetar med alla delar av podcastekosystemet. Det gör dem till den perfekta partnern på vår fortsatta resa, säger Bradley Davis, vd på Podchaser.
LÄS ÄVEN: Acast lanserar ny funktion – annonser matchas mot samtalsämnen i podcasts
Efter transaktionen blir Podchaser ett helägt dotterbolag till Acast. Köpeskillingen betalas till 85 procent av kontanter och resterande 15 procent utgörs av både nyemitterade aktier och teckningsoptioner som omedelbart omvandlas till nya aktier.