ANNONS

Acast lanserar ny funktion - annonser matchas mot samtalsÀmnen i podcasts

Ross Adams, vd pÄ Acast
ANNONS

Via nischade podcast-program Àr det enklare att rikta sig mot rÀtt mÄlgrupp som annonsör. Men om man till exempel vill satsa pÄ en lifestyle-podd, dÀr samtalsÀmnena kan skifta snabbt och frÄn avsnitt till avsnitt, Àr det svÄrare för en annonsör att vara relevant. Men nu har poddbolaget Acast lanserat en lösning.

RELATERAT: Hon tar över som VD pĂ„ Acast – ”imponerande meritlista”

Den nya funktionen "Conversational Targeting" gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt. Men hur gÄr det till egentligen, kan man undra.

I pressmeddelandet förklarar bolaget att varje avsnitt, som slÀpps via Acast, transkriberas till text som sedan analyseras av AI och "Natural language processing". Sedan kategoriseras varje avsnitt och görs tillgÀngligt för relevant annonsbudskap.

VĂ„rt uppdrag Ă€r att göra poddannonsering sĂ„ bra som möjligt, och detta Ă€r ett stort steg för oss i att skapa bĂ€ttre tjĂ€nster inom targeting för annonsörer – samt att hjĂ€lpa till att öppna fler poddkreatörers avsnitt för annonsintĂ€kter, sĂ„ att de kan fortsĂ€tta att göra den podcast som lyssnarna Ă€lskar, sĂ€ger Ross Adams, vd pĂ„ Acast.

Med GDPR och alla nya dataskyddslagar som Àr pÄ ingÄng ska Conversational Targeting möjliggöra för annonsörerna att hÄlla sig pÄ det torra, genom att rikta sig mot rÀtt mÄlgrupp utan att behöva sikta mot enskilda lyssnare eller anvÀnda personlig information.

För poddkreatörer innebÀr dessa nya funktioner att en större del av deras avsnitt öppnas upp för potentiella annonser och de intÀkter det medför.

Annonseringsfunktionen har dock Ànnu inte lanserats i Sverige. För tillfÀllet Àr Conversational Targeting tillgÀnglig i Holland, England, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. Planen Àr att den svenska och norska marknaden ska fÄ funktionen senare i Är, skriver Acast.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se