Addnatures systerbutik till Norden – ”har lärt oss väldigt mycket”

Två outdoorbutiker sida vid sida.

E-handelsjätten Internetstores är mitt uppe i en större omorganisation av sitt outdoor-segment. I dag är företaget verksamt inom nischen i totalt 15 marknader. I Norden sker försäljningen via butiken Addnature, medan det i södra Europa är systerbutiken Campz som står för outdoorförsäljningen.

Nu är dock planen att bredda båda butikerna så att de agerar sida vid sida på flera av Internetstores marknader. Det innebär att Addnature kommer att etableras i södra Europa medan Campz kommer att lanseras i Norden.

Annons

Bakgrunden är att Internetstores har identifierat två huvudmålgrupper inom outdoorkonceptet.

För vissa är dessa upplevelser starkt förknippade med vandring, klättring, cykling och löpning i naturen en drivkraft, medan det för andra är mer upplevelsen i naturen och utomhus som är det viktiga och då mindre performance-drivet och mer sällskapet, miljön och det fysiska och mentala välbefinnandet detta skapar som är det viktiga, säger Martin Netinder, ansvarig för outdoor-segmentet och den nordiska verksamheten inom Internetstores, till Ehandel.

Martin Netinder är sparsam med detaljerna, men berättar att de två butikernas sortiment ska anpassas utifrån de två huvudinriktningarna. Exakt hur återstår dock att se.

Utvärdering av koncepten är i full gång och jag håller det inte omöjligt att vi testar detta i både DACH-regionen samt här i Norden under kommande år. Det gångna året har lärt oss väldigt mycket och vi har gjort mycket research för att framgent bli tydligare, ännu mer kundfokuserade och inte minst utveckla våra samarbeten, säger han, och fortsätter:

I våra olika regioner idag är Addnature i Norden mer lutande åt en kund som vi ser som lite mer äventyrlig, till skillnad mot Centraleuropa där vi attraherar en kund lite mer åt camping, träning och generell aktiv livsstil. Det är mycket spännande att med dessa skillnader med teamet utveckla våra framtida erbjudanden.

Internetstores bild av outdoorbranschen är att gränslandet mellan livsstil och outdoor suddas ut allt mer. De ser bland annat en stark trend av att outdoor inte alltid behöver vara så äventyrligt utan att kunden vill uppleva sina outdoor-aktiviteter på egna villkor.

Nu satsar företaget på att möta kunden med specialistkunskap, oavsett vilken typ av friluftsintresse hon eller han har. Därför behövs två butiker, menar Martin Netinder.

För att vara relevanta finns det två vägar man kan välja. Antingen är man en generalist med stort, generellt sortiment och endast snabba leveranser. Eller så är man en specialist som står för kunskap, service och guidning. Det är det spåret vi har bestämt oss för att satsa på. Vi tror att det finns en stor grupp människor som är ute efter inspiration, ärliga budskap och specialistkunskap. Och ska man vara specialist så tror vi inte på att slå ihop allt i en korg utan på att låta butikerna agera sida vid sida.

Annons

Internetstores outdoor-segment omsatte förra året runt 95 miljoner euro, eller 960 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Outdoorbutiken krossade 230 miljoner - “mycket positivt”

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!