Adlibris-chefens känslor efter Black Friday: ”Smådeppig”

"Man får vara lite smartsnål".

Tidigare har Black Friday, alltså sista fredagen i november, varit årets största försäljningsfest. Men under de senaste åren har kampanjperioden dragits ut över en vecka, och i vissa fall ännu längre. För bokjätten Adlibris har Black Friday-perioden inneburit en försäljningsökning med 60 procent i fjol, men i år nådde man inte lika högt. Det skriver SvB.

Nu talar Adlibris försäljningschef Sakari Luovio ut, efter en känslo-berg- och dalbanan under Black Week.

Annons

Black Week gick aningen bättre än förväntat för oss. Själva Black Friday var förvånansvärt – jag ska inte säga lugn, det var vår största försäljningsdag i år – men det var lägre än vi trodde, säger han till sajten och tillägger:

Flera jag pratat med i handeln menar att konsumenterna verkar sprida sitt köpande. Jag gick hem smådeppig på fredagen, vaknade till en väldigt bra lördag, och sedan blev söndagen riktigt bra. Det blev en väldigt oväntad mix av försäljningsdagar jämfört med tidigare år.

I år erbjöd Adlibris 10 procent rabatt på hela sortimentet under hela veckan. En kampanj som resulterade i att man sålde totalt 400 000 produkter.

Vi lever i en lågmarginalbransch och jämfört med produkter som kläder och elektronik kan 10 procent verka klent. Men våra kunder uppskattar det och det driver väldigt mycket trafik som konverterar till köp. Samtidigt vill vi ju vara lönsamma, så man får vara lite smartsnål, säger Sakari Luovio.

Annons