Adlibris gör ett strategiskt skifte för sin fulfillmentprocess

Adlibris grundades 1997 som en webbaserad bokhandel av fyra entreprenörer. Företaget köptes senare upp av Bonniergruppen, som nu är ensam ägare sedan 2011. Adlibris hanterar fyra varumärken: Adlibris, Kökets Favoriter, Makujakauppa och Discshop. Dessa varumärken styrs via åtta olika webbsidor i Sverige, Finland och Norge. Adlibrisgruppens omsättning var 2019 2,1 miljarder SEK. I paketvolym motsvarar detta ungefär fem miljoner paket.

Adlibris har i flera år varit marknadsledande inom e-handel för böcker i de nordiska länderna. På senare år har företaget introducerat ett antal nya produktkategorier såsom gör-det-själv-set, barnleksaker, brädspel och hemelektronik.

Innan en automatiserad paketering implementerades, packades B2C-orders manuellt i två olika storlekar av kartonger med kuvertbotten när det gällde mindre ordrar och andra storlekar av standardkartonger för mer otympliga produkter. Ett plastband användes sedan för att fästa och hålla samman kartongen.

Adlibris främsta oro var kundupplevelsen. Adlibris tyckte inte det var tillräckligt progressivt: för mycket wellpapp, plast som är svårt att återvinna och ineffektivt utnyttjande av lastbilar för leveranser. Därför startade Adlibris ett projekt med hjälp av förpackningsleverantören Christer Nöjd AB, som drevs av flera parametrar: spara in på förpackningsmaterialet genom att optimera användningen av wellpapp, uppnå en bättre hållbarhet genom att eliminera plastbanden, reducera användningen av fyllnadsmaterial, förbättra produktionseffektiviteten genom att minska på det manuella arbetet och reducera flödets komplexitet.

Sealed Airs analys visade att I-Pack-systemet bäst skulle uppfylla kundens behov genom att erbjuda en automatiserad förpackningslösning med kuboptimering. Dessutom såg Adlibris projektteam process- och flödesförbättringar genom automatiseringen, såväl som en förbättrad kundupplevelse.

Sealed Air levererade två förpackningslinjer som stöder I-Pack-lösningen, bestående av två kartongmaskiner och två förseglingsmaskiner. Den främsta egenskapen hos I-Pack-lösningen är att den reducerar höjden på lådan efter att produkten placerats i den och på så sätt möjliggör multiordrar och ordrar med olika profil. En annan viktig egenskap hos I-Pack-lösningen är att kuboptimering görs utan att skära i wellpappen, endast genom vikning – detta är det mest effektiva sättet att använda material.

Adlibris lyckades behålla plockprocessen med I-Pack-lösningen, vilken görs genom digitala plocklistor och vagnar, vilket förenklar projektet. På förpackningssidan används kartongmaskiner och I-Pack-maskiner för de flesta ordrar och de vanligaste paketstorlekarna.

Två ackumulerande transportband fördelar tomma kartonger på packborden. Båda har en var sin registreringsskylt som appliceras automatiskt. När de fyllts med varor skannas lådorna på packbordet för att kunna matchas med ordernumret. Lådan transporteras sedan till I-Pack-maskinen som mäter den inre höjden på varorna, minskar storleken på kartongen och förseglar lådan genom att limma på ett lock.

Sedan mäts lådans dimensioner och vikt så att rätt fraktmetod kan väljas automatiskt enligt paketservicespecifikationerna. Slutligen skannas registreringsskylten och fraktetikett skrivs ut och appliceras, även detta automatiskt, vilket minskar risken för felmatchning.

Påverkan på affärerna har mött kundernas förväntningar, säger Anders Larsson, Adlibris Supply Chain Manager:

Packprocessen har blivit betydligt mer effektiv och inte bara när det gäller snabbhet. Vi har sett förbättringar i arbetsinsats, materialkonsumtion och produktionseffektivitet, ja. Men den främsta fördelen är att våra kunder uppskattar att våra paket är mer hållbara, innehåller mindre luft och inga plastband. Ekonomiskt har projektet levererat de förväntade besparingarna: vår hanteringskostnad har minskat i relation till vår försäljning (huvudsaklig KPI). Vidare har reduceringen av komplexiteten i produktionsmiljön bidragit till att 2019 blev Adlibris bästa julsäsong hittills.

Adlibris säger sig ha sett fördelar med automatiseringen och är nu uppmuntrade att ta nästa steg. Detta kommer att vara at öka användningen av maskinerna genom att lägga till B2C-volymen, vilken utgör ungefär 25 % av den totala bokvolymen.

Anders Larsson är tydlig med att deras partners har varit en nyckel till projektets framgång:

Christer Nöjd och Sealed Air hade en helhetsapproach genom hela projektets designfas. Tack vare deras breda kunskap om våra tillverkningsprocesser kunde de ta del i optimeringsarbetet. Som en relativt oerfaren köpare av automatiseringsutrustning, kunde Adlibris lita på en lokal partner som levererade både material, maskiner och teknisk service på samma gång, kort sagt en helhetsleverantör.

Christer Nöjd AB, www.nojd.com

Sealed Air, www.sealedair.com

B+Equipment, www.b+equipment.com