Sedan en tid tillbaka erbjuder nÀtbokhandlaren Adlibris mÄnga andra varor Àn den primÀra bokkategorin. En kategori som har vuxit sig stor hos e-handlaren Àr "Garn & stickning" och dÀr har just garnförsÀljningen tagit ledning. Det skriver Di Digital.
Adlibris började sÀlja garn 2015 och idag Àr bolaget marknadsledande inom garnförsÀljning i Sverige.
Företaget vill inte avslöja den exakta summan men svarar att de i fjol hade som mÄl att sÀlja garn för 100 miljoner kronor pÄ den nordiska marknaden. De ska dock inte ha nÄtt hela vÀgen fram, men nÀstan.
Vi fÄr Àven veta att om Adlibris skulle vilja bryta ut sin garnförsÀljning till ett eget bolag sÄ skulle det hamna pÄ vÄr lista över 100 största e-handlare i Sverige, vilket innebÀr att garnförsÀljningen mÄste ha landat pÄ minst 80 miljoner kronor.
LĂS ĂVEN: Lista: Topp 100 största e-handlarna
Vi trodde inte att vi skulle sÀlja sÄ hÀr mycket garn nÀr vi började. FörsÀljningsmÀssigt har det varit en succé. Vi sÄlde fantastiska mÀngder i fjol, sÀger Carl Norkrans, ansvarig för strategiska inköp pÄ Adlibrisgruppen.
Men det var ingen slump att företaget började sÀlja garn. Det började med att Adlibris analyserade sin egen kunddata och insÄg att mÄnga kunder köpte böcker om bland annat stickning och virkning.
VÄr kundbas bestÄr till ungefÀr 60 procent av kvinnor och en grupp av dessa köpte mycket böcker som handlade om gör-det-sjÀlv och stickning och virkning, sÀger Carl och tillÀgger:
Garn sÀljer sÄ pass mycket att vi startade ett eget varumÀrke, det krÀvs ÀndÄ en viss omsÀttning för att man ska ta det steget. Men det handlar inte om cirkusmarginaler. Vi Àr nÄgot av en lÄgprisbutik och sÄ Àven för garn.