Afound om stora e-handelsskiftet: ”Det våra kunder uppskattar mest”

Kunderna föredrar online.

Bara runt ett och ett halvt år efter lanseringen ska H&M:s outletkoncept, Afound genomgå en stor strukturomvandling, rapporterar Breakit.

Anledningen är att kunderna hellre väljer bekvämligheten som webbutiken medför framför att ta sig till de fysiska butikerna. Därför flyttas fokus för Afound nu mot e-handel och digitalisering. En omställning som kan komma att beröra och innebära att runt 50 av företagets 150 anställda förlorar sina jobb.

Annons
Annons

De påverkade tjänsterna handlar inte om butiksmedarbetare, utan anställningar på kontor.

Det är tjänster som primärt är kopplade mot fysisk butik. Vi anpassar organisationen efter att tidigare rustat för kraftig fysisk expansion till att fokus framåt är digital expansion med fysisk handel som komplement, säger Joanna Hummel, vd på Afound, till Ehandel.

Vi har tagit fram en förtydligad strategi och anpassar nu organisationen efter detta. Strategin innebär i korthet att vi fokuserar på vår marknadsplats och digitala närvaro.

H&M Group har en historia av att inte skilja försäljningen åt mellan fysisk butik och online, men det är tydligt att omstruktureringen drivs av att webben är där Afound går bäst.

Det är korrekt att vi inte särredovisar vår försäljning. Men den förtydligade strategin ligger såklart i linje med vad våra kunder uppskattat mest och där vi tror potentialen ligger framöver, säger Joanna Hummel.

LÄS ÄVEN: Starkt kvartal för H&M efter 30-procentig ökning i e-handeln

Digitalt fokus

Men att några fysiska butiker skulle ligga i farozonen för att slå igen i omstruktureringens spår, det dementerar hon.

Det finns i dagsläget inga planer på att stänga butiker.

Annons
Annons

Hur ser strategin framåt ut med Afound, handlar det om att skapa en mer renodlad e-handel?

Vi är övertygande om att den fysiska butiken spelar en roll även i framtidens handel, men fokus kommer vara digitalt. Vår förtydligade strategi innebär ett ytterligare fokus på vår marknadsplats och digitala närvaro.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!