Bara runt ett och ett halvt Ă¥r efter lanseringen ska H&M:s outletkoncept, Afound genomgĂ¥ en stor strukturomvandling, rapporterar Breakit.
Anledningen är att kunderna hellre väljer bekvämligheten som webbutiken medför framför att ta sig till de fysiska butikerna. Därför flyttas fokus för Afound nu mot e-handel och digitalisering. En omställning som kan komma att beröra och innebära att runt 50 av företagets 150 anställda förlorar sina jobb.
De pĂ¥verkade tjänsterna handlar inte om butiksmedarbetare, utan anställningar pĂ¥ kontor.
Det är tjänster som primärt är kopplade mot fysisk butik. Vi anpassar organisationen efter att tidigare rustat för kraftig fysisk expansion till att fokus framĂ¥t är digital expansion med fysisk handel som komplement, säger Joanna Hummel, vd pĂ¥ Afound, till Ehandel.
Vi har tagit fram en förtydligad strategi och anpassar nu organisationen efter detta. Strategin innebär i korthet att vi fokuserar pĂ¥ vĂ¥r marknadsplats och digitala närvaro.
H&M Group har en historia av att inte skilja försäljningen Ă¥t mellan fysisk butik och online, men det är tydligt att omstruktureringen drivs av att webben är där Afound gĂ¥r bäst.
Det är korrekt att vi inte särredovisar vĂ¥r försäljning. Men den förtydligade strategin ligger sĂ¥klart i linje med vad vĂ¥ra kunder uppskattat mest och där vi tror potentialen ligger framöver, säger Joanna Hummel.
LÄS ÄVEN: Starkt kvartal för H&M efter 30-procentig ökning i e-handeln
Digitalt fokus
Men att nĂ¥gra fysiska butiker skulle ligga i farozonen för att slĂ¥ igen i omstruktureringens spĂ¥r, det dementerar hon.
Det finns i dagsläget inga planer pĂ¥ att stänga butiker.
Hur ser strategin framĂ¥t ut med Afound, handlar det om att skapa en mer renodlad e-handel?
Vi är övertygande om att den fysiska butiken spelar en roll även i framtidens handel, men fokus kommer vara digitalt. VĂ¥r förtydligade strategi innebär ett ytterligare fokus pĂ¥ vĂ¥r marknadsplats och digitala närvaro.