Ägargruppen bakom nya Joy – kedjan blir e-handel

"Det var otroligt sorgligt och trist".

Modekedjan Joy har återuppstått från de döda och gör comeback 2021. Då i en mer digital version, avslöjar man på sin Linkedin.

Bakom återuppståndelsen står en helt ny ägargrupp bestående av Sofia Valentin, Åsa Parsmo, Yvonne Ryding, Marianne Holmberg, Liselotte Tolin, tidigare inköpare på Joy, och Nellys förra vd, Anna Ullman Sersé.

Annons

Vi tyckte att det var otroligt sorgligt och trist att en sådan anrik och välkänd klädkedjan skulle försvinna från den svenska modeindustrin, säger Anna Ullman Sersé, som också axlar vd-rollen i bolaget.

Joy har haft en mycket tydlig nisch och position på den svenska klädmarknaden. Vi ser mycket stor potential i att återigen kunna erbjuda dessa kvinnor kläder som är snygga, prisvärda och har en riktigt bra passform, fortsätter hon.

Den tidigare kedjan stöps nu om till e-handel, men ska även erbjuda "moderna former av fysisk handel". Exakt vad detta är framgår inte, men det har på senare tid blivit populärt med såväl showrooms som pop-up-butiker.

All den rådgivning som Joy erbjöd sina kunder i fysiska butiker ska vi ge våra kunder digitalt. Det vill säga inte egentligen sälja kläder utan snarare vara en partner när det gäller att hjälpa våra kunder att känna sig vackra, trivas i sina kläder och må bra, säger Anna Ullman Sersé.

Bolaget kommer åter att vara Göteborgsbaserad då man öppnar ett design- och inköpskontor i staden. Man kommer dock att ha marknadsavdelningen och försäljningstjänster placerade i Stockholm.

LÄS ÄVEN: Joy återuppstår – branschprofilen blir ny VD

Annons