Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Åhléns i offensiv etableringsplan med nytt fysiskt koncept

Åhléns i offensiv etableringsplan med nytt fysiskt koncept
Gustaf Öhrn, vd
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Detaljhandeln genomgår nu en stor förändring".

ANNONS

I slutet av förra året så meddelade Åhléns att de utöver en storsatsning på e-handel även skulle testa ett nytt fysiskt varuhuskoncept. Det nya konceptet kallas Åhléns Outlet och drivs som ett dotterbolag till Åhléns.

- Inom Åhléns gör vi stora satsningar för att möta den nya tidens konsumenttrender, och utöver att utveckla vårt sortiment och våra varuhus samt omfattande satsning på digital handel i alla dess former, satsar vi nu även stort på ett outletkoncept där vi vill erbjuda något helt nytt inom svensk handel, sade Åhléns vd Gustaf Öhrn vid tillkännagivandet.

Det nya konceptet ska erbjuda en “spännande sortimentsmix” för både dam, herr och barn till “30-70 procent lägre pris” än rekommenderat pris.

- Trender inom handeln visar att kunder i allt större utsträckning väljer att handla fler dyra produkter, men också fler billiga, förklarade Gustaf Öhrn.

"Nya lägen och möjligheter"

I mars i år öppnade den första Åhléns Outlet i Västerås och denna följdes av en i Norrköping i april. Det nya outletkonceptet verkar fungera för nu meddelar företaget att fyra nya av dessa butiker ska öppnas. Först ut är Södertälje och därefter följer lanseringar i Umeå, Örebro och Sundsvall.

- Detaljhandeln genomgår nu en stor förändring som öppnar upp för nya lägen och möjligheter. Efterfrågan på olika sortiment och prisklasser har stadigt ökat de senaste åren och de här nya behoven möter Åhléns Outlet väl, och gör att vi kan fortsätta etableringen, säger Gustaf Öhrn i ett pressmeddelande.

Dela artikeln: