Åhléns växlar upp – värvar dubbelt: ”Står inför ett viktigt arbete”

Ska ge sortimentet en ny skjuts.

Åhléns värvar dubbelt för att få bättre fart på sortimentet. Petra Matsson Melin blir ny Head of Category Home och Karin Wiedner Edgren blir Head of Category Fashion. Duon ska utveckla Åhléns "nya behovsanpassade kunderbjudande".

Förändringsarbete är det roligaste jag vet och jag är så glad och stolt över att få vara med och driva ett både omfattande och avgörande arbete framåt på Åhléns. Nu ska vi skapa världens bästa inredningssortiment tillsammans, säger Petra Matsson Melin i en kommentar.

Annons

Hon har tidigare erfarenhet från topproller hos såväl H&M som Granit, men kommer närmast från rollen som inköpskonsult hos Singular Society.

Karin Wiedner Edgren hämtas från rollen som chef för sortiment och logistik för Creator Studio på H&M-gruppen. Men har tidigare även varit managementkonsult på en varumärkesbyrå.

Jag är väldigt glad över att få vara en del av Åhléns och otroligt taggad att tillsammans med hela teamet fortsätta resan med att göra Åhléns till Sveriges ledande modedestination, säger hon om sin nya roll.

"Med data som utgångspunkt"

Åhléns har kämpat mot röda siffror i flera år, men med en satsning på e-handel och nysatsning på sortimentet hoppas varuhuskedjan kunna vända trenden.

Vi ska bygga ett kunderbjudande som baseras på kundernas behov och drömmar och vi står inför ett viktigt arbete i att utveckla Åhléns sortiment, tjänster och upplevelser. Med data som utgångspunkt optimerar vi nu vårt erbjudande, för att kunden ska mötas av ett koordinerat inspirerande sortiment, vid rätt tidpunkt. De här rekryteringarna visar även att Åhléns är en attraktiv arbetsplats, säger Ebba Kilman, Chief Customer Offering på Åhléns.

Annons