Search
Search
Close this search box.
ANNONS

AI-experten: "Shit in ger shit out"

Alec Havéus och Guro Faller i en paneldebatt
Foto: David Gustavsson
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

Ehandels e-handelskonferens NXT levererar spännande insikter från vår sköna nya e-handels- och AI-värld.

ANNONS

Nordens största e-handelskonferens NXT Nordic i Oslo är igång, arrangerad av självaste Ehandel.

I år har det samlats närmare 1 000 besökare på eventet som bjuder på ett stort mässgolv med en lång rad utställare från olika delar av e-handelsbranschen. Men programmet är förstås också späckat av talare och paneldebatter.

Hela kalaset pågår i skrivande stund i Oslo Spektrum, en stor och konsert- och mässanläggning i den norska huvudstadens centrala delar. Undertecknad har förstås sugit i sig massa insikter och tänkte dela med sig av sina intryck hittills från konferensdagen.

Ska veta direkt!

I en paneldebatt med Guro Faller från moln- och AI-företaget Avanade och Alec Havéus från Boozt fick vi bland annat veta att kraven på e-handlarna är högre än någonsin tidigare.

Kunderna vande sig vid en allt mer sömlös e-handelsupplevelse under pandemin och det är något som de tar för givet i dag. De förväntar sig också en mer personaliserad kundupplevelse.

Som kund vill du direkt att e-handlaren ska veta vem du är i dag, konstaterade Alex Havéus från Boozt och fortsatte:

Om du exempelvis ska åka på ett bröllop så måste du som säljare av säg bröllopskläder snabbt komma med lämpliga förslag på bröllopskläder. Prediktering och personalisering är viktigare än någonsin.

Datainsamling är A och O

AI kan vara en kraftfull verktyg för att vässa sina förutsägelser om olika kundbeteenden. Men det går inte heller att blint förlita sig på algoritmerna. Det är viktigt att jobba med kvalitén i datan. AI-tjänsterna är inte smartare än den datan vi matar dem med.

Shit in ger shit out, så att säga. Vi måste fortsätta att arbeta strukturerat med vår datainsamling och det är kvalitén på datan som är framtidens hörnsten, sa Guro Faller.

Personalisering med hjälp av algoritmer stod också på menyn när Stacia Carr, VP Fashion Customer Experience på Zalando, höll sitt anförande. I det här fallet handlade det mer bestämt om hur man hjälper kunderna att hitta rätt storlekar.

En tredjedel av kundfrågorna är storleksrelaterade, sa hon.

Zalando fick ner returgraden med 10 procent

För att få mer data om problem vid storlekssonderingen på nätet så har man på Zalando integrerat en lösning som man kallar för ”Fit feedback”. Kunderna kan i detta formulär berätta om hur olika plagg faktiskt sitter på kroppen.

Utifrån denna och annan data har man även utvecklat ett virtuellt provrum. Här visar en virtuell modell hur olika plagg sitter. Ju mörkare lila färg som visas på ett plagg på dockan – ju tajtare sitter plagget. Det är ett exempel på hur denna vägledning går till.

Det virtuella provrummet har minskat den genomsnittliga returgraden på Zalandos plattform med 10 procent, sa Stacia Carr.

Mindre och bättre lokaliserade lager

Och på tal om hållbarhet så fick man under Element Logics föreläsning veta att lagren nu allt oftare blir mindre och bättre lokaliserade närmare kunderna. De stora centrallagrens tid är definitivt inte över.

Men det pågår som sagt en parallell trend med mindre, lokala lager för snabbare leveranser och som också öppnar upp för mer av on demand-beställningar.

Det handlar om mindre Autostore-lösningar med varor närmare kunden som kan levereras allt snabbare, konstaterade Arild Wennberg, försäljningschef på Element Logic Norway och fortsatte:

Sedan kan vi dessutom prediktera lager- och leveransbehoven ännu bättre med hjälp av exempelvis AI. Och det är bra i en tid när det blir allt svårare att få tag på lagerarbetare.

Element Logic är en logistikaktör som har specialiserat sig på Autostores automatiserade lagerlösningar. Och det bör därför nämnas att det förstås ligger i företagets intresse att tala om att det är bättre att jobba med en hög grad av lagerautomatisering.

"Back to basics"

Under en paneldebatt med bland andra norska elektroniksäljaren Kompletts e-handelschef Kristoffer Langballe – så fick man veta att det i dagens kärva ekonomiska klimat handlar mycket om ”back to basics".

Allt för många springer på för många bollar, inte minst tekniska bollar. Många går vilse i AI-verktyg och andra tekniska lösningar.

Det är desto viktigare att ha en fundamental förståelse för kundernas behov och preferenser och vad som i grunden är värdedrivande, slog Kristoffer Langballe fast.

Böcker och apotek ligger efter

Undertecknad noterade också att apoteks- och bokhandeln har en rejäl tillväxtresa framför sig i Norge. Den digitala apotekshandeln står i dagsläget för bara ett par procent av den totala apoteksförsäljningen i Norge. Och e-handelskunskapen inom bokhandelsbranschen är fortsatt ganska låg i vårt norska grannland.

Det konstaterade Patrick Hjetland vd för Apotera.no och Alexander Løver, e-handelschef på nätbaserade boksäljaren Norli. Som jämförelse så är exempelvis Apotea på väg att bli Sveriges största apotek sett till omsättning, medan både Adlibris och Bokus har tagit stora marknadsandelar på bokområdet.

Vi har vuxit i raketfart även om digital bokförsäljning fortfarande är något ganska nytt i Norge, sa Alexander Løver.

Dela artikeln:

Search

Nyheter

Tjänster

Om Ehandel

Nyhetsbrevet som håller dig uppdaterad!