ANNONS

AI Overviews smygtestas i Sverige – experterna analyserar den nya eran

SEO-experterna Pontus, Jorge och Christian
"Påverkar e-handlare så det skriker om det".

Googles AI-drivna sökfunktion, AI Overviews, som genererar sammanfattande svar direkt i sökresultatet, har börjat dyka upp för svenska användare. Även om det ännu inte rör sig om en officiell bred lansering, tyder observationer från flera ledande SEO-experter på att en ny era för sök är på väg att inta Sverige, med potentiellt stora konsekvenser för både användare och företag.

Under förra veckan, med start runt onsdagen och tydligare observationer under torsdagen, noterades de första exemplen på att Google testar sina AI Overviews på svenska sökningar. Funktionen, som tidigare lanserats på stora marknader som USA och nyligen i flera EU-länder, presenterar en AI-genererad summering av information från olika webbplatser direkt högst upp i sökresultatet.

ANNONS

SEO-experten Pontus Vippelius rapporterade till Ehandel.se att testerna initialt verkar begränsade:

Det är första gången som funktionen dyker upp för svenska användare, och det handlar i nuläget om ett begränsat test. Funktionen verkar enbart synlig för utloggade mobilanvändare i inkognitoläge.

Christian Rudolf, en annan SEO-expert, bekräftar bilden av ett smygtest. På LinkedIn skriver han:

Troligen lanserade Google denna funktionen i onsdags utan att Google sa något. Anledningen till att de inte sagt något är att det kanske bara är ett litet test, en liten repetition innan lansering.

Rudolf pekar på data från Ahrefs för Amazon.se som visar AI Overviews för ett begränsat antal sökord, och noterar att kurvan inte är tilltagande, vilket skulle tyda på en full utrullning. Liknande observationer har gjorts för Norge, Danmark och Finland.

Global utrullning och EU-kontext

Googles resa med AI Overviews, tidigare känt som Search Generative Experience (SGE), inleddes i maj 2023. USA fick en officiell lansering i maj 2024, och i mars 2025 påbörjades utrullningen inom EU, med länder som Tyskland, Spanien och Italien.

Jorge Castro, vd på Growth Marketing, påpekar att Sverige och övriga Norden ännu inte officiellt inkluderats i EU-utrullningen, men att "tester har nyligen påbörjats i Sverige, vilket tyder på en kommande lansering även här". Pontus Vippelius tolkar de svenska testerna som "ett tecken på att EU-lanseringen breddas."

Vad innebär detta för e-handeln och företag?

Förändringen kan få stor påverkan på hur trafik fördelas från Googles sökresultat. Jorge Castro är tydlig med att detta kommer att påverka e-handlare markant:

AI overviews har ju börjat testas i Sverige och det här påverkar ju e-handlare så det skriker om det på ett positivt sätt men det finns även någon som kommer att påverkas väldigt negativt, säger han till Ehandel.se.

Castro utvecklar sina insikter om den nya verkligheten och menar att "första sidan på Google är inte död, den har bara blivit smartare". Han fortsätter med att betona hur förändringen kan gynna seriösa aktörer:

AI Overviews rensar upp i bluffen. Nu belönas de som faktiskt ger värde. Effort, EEAT och holistisk SEO vinner.

Pontus Vippelius menar att det blir viktigt för svenska e-handlare att "följa utvecklingen noggrant och förstå vilka sökord och format som triggar AI Overviews".

Betydelsen av starkt innehåll och gedigen SEO-strategi ser ut att öka. Jorge Castro hänvisar till studier, bland annat från SEOClarity, som visar att AI Overviews ofta hämtar sina källor från de organiska toppresultaten i Google.

Detta indikerar hur viktigt det är för e-handlare att satsa på SEO, menar Castro.

Medan Google ännu inte officiellt bekräftat en tidslinje för AI Overviews i Sverige, är experterna eniga: en ny dynamik i söklandskapet är här, och företag gör klokt i att förbereda sig.

LÄS ÄVEN: Experterna: Så rankar du högst hos AI - "många saknar djupet"

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se