ANNONS

AI tappade kraft under Black Week: "Jag är väldigt förvånad"

Pontus Vippelius, Head of SEO
"Inte en superstark kampanjkanal".

Trafiken från AI-tjänster till svensk e-handel fortsätter att visa kraftig tillväxt på årsbasis. Nya siffror för november 2025 visar dock att kanalen hade svårt att hävda sig under årets mest intensiva shoppingvecka.

ANNONS

Data från företaget Adrelevance visar att trafiken från AI-källor som ChatGPT, Perplexity, Gemini och Copilot ökade med 670 procent i november 2025 jämfört med samma månad föregående år. Utvecklingen för transaktioner och intäkter var ännu starkare, med ökningar på runt 1 500 procent vardera.

Trots de höga tillväxttalen noterades ett trendbrott under Black Week. Andelen trafik som kom från AI-källor sjönk under kampanjveckan till 0,17 procent. Detta kan jämföras med 0,19–0,20 procent under övriga veckor i november.

Förvånande konverteringsgrad

Historiskt har konverteringsgraden för AI-trafik legat nära 100 procent högre än för organisk trafik. Under november var skillnaden mellan kanalerna dock endast marginell, vilket förvånar analytikerna.

Det finns en logik i att andelen AI-trafik sjunker när e-handlare ökar sina annonsbudgetar och CRM-utskick. Det visar också att AI ännu inte är en superstark kampanjkanal och jag är väldigt förvånad att konverteringsgraden inte ökade mer, säger Pontus Vippelius, Head of SEO på Adrelevance.

Om nuvarande trend håller i sig förväntas AI-trafiken passera 0,2 procentsnivån i december.

Enligt Pontus Vippelius bör e-handlare se över sin strategi för att möta det nya sökbeteendet, även om volymerna idag är små i relation till etablerade kanaler.

AI-kanalen bör överinvesteras i relation till dess storlek med tanke på tillväxten, men vi behöver samtidigt ha i åtanke kanalens faktiska effekt i dagsläget och arbeta med modern SEO som ger resultat i såväl Google som ChatGPT och andra AI-kanaler, avslutar Pontus Vippelius.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se