Search
Close this search box.
ANNONS

Alice mössa en huvudsak för cancerforskningen

Alice mössa en huvudsak för cancerforskningen
Picture of Jimmy Andersson

Jimmy Andersson

Dela artikeln:

En rosett i håret borde vara varje barns rättighet. Men när Sara Brodéns dotter drabbades av cancer och skulle tappa sitt hår på grund av cellgiftsbehandling, blev det en omöjlighet. Då föddes idén till Alicemössan, en mössa med rosett på, där en del av försäljningen går oavkortat till Barncancerfonden.

ANNONS

När Alice var 1,5 år fick hon diagnosen hjärntumör och plötsligt förändrades livet för familjen Brodén-Johansson. Deras tidigare tillvaro byttes mot oro, oräkneliga sjukhusvistelser och en ständig ovisshet.

När Alice mamma Sara höll på att drunkna i oro föddes tanken att starta en webbshop och sälja mössor till förmån för Barncancerfonden.

– Tanken om en Alicemössa föddes när vi kom hem från sjukhuset i februari förra året. Alice mådde väldigt dåligt och skulle tappa mycket av sitt hår så snart cellgifterna började verka. Jag förberedde mig på mycket tid utomhus promenerande med vagnen. Jag letade på nätet och i de vanliga butikerna men hittade inte så många fina mössor. Till slut fann jag en tjej som heter Hanna som sydde barnmössor i massa fina tyger, säger Sara Brodén, grundare av Alicemössan.

Sara beställd en mössa men kontaktade sen Hanna för att fråga om hon kunde tänka sig att göra en speciell mössa för Alice med en rosett på.

– Alice skulle inte längre kunna ha en rosett i sitt hår och då tänkte jag att en rosett på mössan i alla fall skulle fungera. Ju mer jag tänkte på idén desto mer lockande blev projektet. Jag och Hanna sågs över en fika och vi båda kände att en Alicemössa absolut skulle bli verklighet, säger Sara.

Varje krona gör skillnad

Ungefär samtidigt startade Sara en blogg och skrev om projektet på Facebook och i sociala medier. På ett dygn såldes det cirka 100 mössor av den speciella Alicemössan med spetsrosetten på.

– Efter ett par veckor var Hanna begravd i allt jobb och vi fattade ett gemensamt beslut om att Alicemössan skulle hitta en ny väg för att kunna möta efterfrågan och låta projektet växa.

Den 1 augusti 2012 lanserades den nya nätbutiken och i dag har Sara Samhall som främsta partner när det gäller sömnad, paketering och hantering av mössorna. Efter 1 år med Alicemössan är insamlingen uppe i 112 540 kronor, och då är inte augusti månad inräknad.

– Nu kickar vi igång hösten 2013 och ser till att samla in massor av pengar till Barncancerfonden. Varje krona gör skillnad, skriver Sara på sin blogg.

Källa: Press
Bild: Image U