Sponsrat InnehÄll

Alla e-handlare borde ha tillgÄng till enterprise-teknologi

E-handeln stöps om i en rasande takt, pĂ„ gott och ont. För att kunna skala – eller försvara – sin position framĂ„t behövs en högre teknisk mognadsgrad. I dagslĂ€get Ă€r glappet mellan det man tror sig behöva och det faktiska behovet ofta vĂ€ldigt stort.

Mycket har hÀnt sedan jag började utveckla SaaS-tjÀnster för sexton Är sedan. FrÄn att e-handlare bytt plattformsleverantör sÄ fort de vuxit ur sitt befintliga system har nu allt fler fÄtt upp ögonen för bÄde headless-approach och composable-arkitektur. BÄda alternativen Àr utmÀrkta, i synnerhet för det gör organisationen agil och erbjuder helt nya möjligheter nÀr det kommer till att integrerea olika system med varandra.

Detta ser jag som en positiv trend – för de aktörer som Ă€r medvetna om vilken trend de hoppar pĂ„. DessvĂ€rre Ă€r det lĂ„ngt ifrĂ„n alla som har tillrĂ€ckligt med kĂ€nnedom om vad de köper och priset för okunskap Ă€r högt i denna vĂ€rld.

Att kartlÀgga för-och nackdelar

Med lösningarna som t.ex composable commerce erbjuder följer ocksÄ krav pÄ bestÀllaren. För att utnyttja samtliga funktioner behövs en teknisk kompetens, helst i form av en erfaren CTO med vana att navigera en komplex systemkarta och förmÄga att implementera interna strukturer som ser till helheten. Dessutom fÄr man vara beredd pÄ att fler system medför högre kostnader, bÄde nÀr det kommer till licenser och underhÄll. Med det sagt gör mÄnga stora spelare helt rÀtt i att vÀlja en composable commerce-arkitektur men jag vill understryka att alla, och i synnerhet mindre aktörer, tjÀnar pÄ att stÀlla sig frÄgan: Àr denna teknologi rÀtt för vÄr verksamhet?

En rÀttvisare marknad för e-handlare

Är det nĂ„gon förĂ€ndring vi pĂ„ Carismar Ă€r stolta över att vara med och driva i branschen sĂ„ Ă€r det att lĂ„ta sĂ„vĂ€l vĂ€letablerade som smĂ„ aktörer spela efter samma spelregler. För om du frĂ„gar mig ska precis alla e-handlare fĂ„ tillgĂ„ng till kompletta och skalbara e-handelslösningar att vĂ€xa med över tid. Men ska vi nĂ„ en framtid som prĂ€glas av lika villkor behöver vi börja med att öka kunskapen sĂ„ att fĂ€rre fattar systemval pĂ„ fel grunder. 

Tre rÄd för att vÀlja rÀtt e-handelsplattform

  1. KartlÀgg er IT-kunskap internt

Har ni kÀnnedom om era flaskhalsar och tillrÀcklig IT-kunskap för att förstÄ hur saker och ting hÀnger ihop? Om inte gör ni klokt i att ta hjÀlp nÀr ni ska göra ert systemval. Att fatta beslut pÄ lösa grunder, som att haka pÄ det som verkar trendigt, Àr ett vanligt misstag eftersom varje verksamhet har sina unika behov.

  1. UtgÄ alltid frÄn kunden

SÀtt er i kundens skor för att skapa en helhetsbild över de faktiska behoven och hur ni bör jobba med anvÀndarupplevelsen. TÀnk pÄ att ni behöver addera mervÀrde och bygga relationer precis som om er e-handel vore en fysisk butik. Kunder har idag förvÀntningar pÄ att det ska vara sÄvÀl smidigt som inspirerande att nÀtshoppa. För att uppfylla dessa förvÀntningar, eller allra helst övertrÀffa dem, behöver ni bygga en organisation dÀr marknad och teknik inte jobbar i silos utan istÀllet samspelar med varandra.

  1. Gör er research och vÀlj en lÄngsiktig lösning

Idag behöver ni inte lÀngre vÀlja mellan en composable commerce-arkitektur eller en standardiserad men ack sÄ begrÀnsad teknologi. Ni kan fÄ tillgÄng till ett komplett ekosystem med skalbar arkitektur Àven med begrÀnsad budget eller avsaknad av intern IT-kompetens. AvsÀtt tid för research eller ta hjÀlp med att upphandla en ny e-handelsplattform för att hitta en lösning ni kan vÀxa med lÄngsiktigt. Jag lovar att det Àr vÀrt det.

Vill ni prata mer om era e-handelsplaner? Kom isf och trÀffa oss och teamet pÄ Carismar pÄ Emeet i Stockholm den 20 oktober. 

Kristian Arvidsson, vd Carismar