Efter fraktkaoset: E-handlare väljer att producera i Europa

E-handlarna lockas av Europa. Men är det ett tydligt trendbrott? Ehandel reder ut.

I en intervju med Ehandel nyligen sa Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström att allt fler e-handlare, på inte minst modesidan, förlägger sin produktion till Europa. Detta för att minska ledtiderna – och slippa de globala problemen med skyhöga containerpriser och försenade sjöleveranser från Asien. Bubbleroom har nu en betydande klädproduktion i exempelvis Turkiet.

Vi har gått från att ha 1-2 procent av vår produktion i Europa till att i dag ha 17 procent av vår produktion och design där. Det minskar transportsträckan till vårt lager och ger kortare ledtider. Istället för att lägga ordrar innan säsong kan vi avvakta och vänta in olika signaler. Vår användardata ger oss bättre precision i våra inköp för att undvika överlager. Det är där vi har störst miljöpåverkan i dag i vår kedja, sa Ville Kangasmuukko Nordström till Ehandel i början av november.

Annons

Han tillade även att hans bild är att e-handlare eldar på trenden med ökad produktion i Europa. Ehandel har varit i kontakt med flera aktörer för att ta tempen på branschen i den här frågan.

Henrik Zadig, vd för Pierce Group som säljer mc-utrustning, bekräftar den bilden. Han säger att det blir allt vanligare att e-handlare flyttar sina lager från Asien till Europa. Dels för att slippa fraktproblem. Men också för att korta leveranstiderna och minska klimatutsläppen. I Pierce Groups fall rör det sig dock fortsatt om en mix.

Vårt sortiment består av produkter från både externa varumärken, vilket utgör cirka 60 procent av försäljningen, och egna varumärken, som utgör cirka 40 procent av försäljningen. Våra egna varumärken produceras i huvudsak av samarbetspartners i Asien, men vi har även produkter som tillverkas i Europa. Vi ser löpande över vår "sourcing strategy" och gör justeringar baserat på tilllväxt, produkttyp, kvalitetskrav och ledtider.

Halva produktionen i Europa

Mikael Snabb, vd för Caia, säger däremot att sminkföretaget, med Bianca Ingrosso bland medgrundarna, i dag har merparten av sin produktion i Europa.

Skälet är helt enkelt att världens bästa makeup tillverkas här. Det är också viktigt för oss att skapa så liten klimatpåverkan som möjligt, säger Mikael Snabb till Ehandel.

Modeplattformen NA-KD har sedan start alltid haft sina lager i Europa. Det konstaterar bolaget i en bolags-gemensam kommentar per mejl till Ehandel.

Idag har vi ungefär 50 procent av vår produktion i Europa (och som målsättning 60 procent kommande år). Produktionen återfinns främst i Turkiet där vi även har ett produktionskontor, och 50 procent i Asien för att säkerställa fart och flexibilitet i vår supply chain.

Ekonomiskt motiverat

Johan Davidson, chefekonom på Svensk Handel, säger att alla företag nu ser över sin produktion och sina leverantörer. Detta mot bakgrund av de fortsatta förseningarna och ökade fraktkostnader som är förknippade med frakter från Asien i dagsläget.

Annons

I vissa lägen kan det finnas möjligheter, och vara ekonomiskt motiverat, att flytta delar av sin produktion närmare Sverige, eller anlita nya leverantörer närmare Sverige. I de flesta fall är det dock inte något som kan göras i en handvändning. Det är inte heller så att det generellt sett finns en stor ledig produktionskapacitet i Europa på alla för handeln viktiga områden.

I dagsläget bedömer Svensk Handel därför inte att det är någon betydande trend att produktion eller leverantörer förläggs närmare Sverige, säger han.

Men det är något som utvärderas av många företag och det finns just nu en sådan riktning som är starkare än tidigare, säger Johan Davidson.

Annons