Allt fler erbjuder fria returer – svalt intresse för hållbar frakt

"En viktig service för att bygga lojalitet".

Under pandemin har e-handeln visat upp en aldrig tidigare skådad tillväxt. Under det andra kvartalet 2020 växte till exempel svensk e-handel med 49 procent. Men när vaccinationerna nu börjar få genomslag och restriktionerna avtar, ligger tillväxten på en betydligt mer beskedlig nivå.

Åtminstone om man ska döma av postnords E-barometer för det andra kvartalet, som släpptes nu på morgonen. Enligt den växte svensk e-handel med 16 procent under årets andra kvartal. Allra bäst gick det för dagligvaror och leksaker, som växte med 27 respektive 22 procent. Även möbler och heminredning gick starkt framåt, med en tillväxt på 21 procent.

Annons

Det spekulerades en hel del i om e-handeln skulle backa under 2021, med tanke på de höga tillväxttalen under 2020, då e-handeln växte med 49 procent. Men det är inte alls det vi ser. Istället växer nu e-handeln i samma takt som den gjorde före pandemin, men från en väldigt mycket högre nivå. Folk har helt enkelt inte gått tillbaka till den fysiska handeln även om det optimistiska corona-läget tillåter det, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i ett pressmeddelande.

I sin nya rapport har Postnord också undersökt hur väl olika leveransalternativ går hem hos konsumenterna.

Även om det är tydligt i E-barometern att många konsumenter värderar hållbarhetsfrågor så kom ett hållbart leveransalternativ med 50 procent mindre miljöpåverkan sist när det ställdes mot andra alternativ. I stället är det framför allt det flexibla alternativ som paketbox som ökat i attraktivitet sedan förra året, skriver företaget.

Postnord konstaterar också att antalet e-handelsföretag som erbjuder fria returer har ökat från 16 till 22 procent.

Frågan om fria returer har på senare år blivit omdiskuterad, men vi kan också se att flera e-handelsföretag anser att det är en viktig service för att bygga lojalitet bland kunderna, säger Carl-Fredrik Teder.

Annons