M-handeln ökar stadigt men det verkar även förändra vårt köpbeteende. Enligt en studie som genomförts av Fox Insights på uppdrag av Tradedoubler, jagar konsumenter priser och fynd mer än någonsin.
Av de kunder som använder sin smartphone i butiken har 55 procent valt att köpa produkten hos en konkurrent efter att de hittat ett bättre pris via telefonen. 51 procent av de uppkopplade konsumenterna har också minst en prestationsmarknadsföringsapp, som till exempel Rabble eller Mikz, på telefonen.
– Jakten på fynd har blivit mobil och om inte detaljhandeln förberett sig med kampanjer som riktar sig mot de kunder som har åtminstone en prestationsmarknadsföringsapp i telefonen i själva köpögonblicket så kommer de att förlora, säger Nils Lindhe, nordenchef på Tradedoubler.
Prisjämförelseappar populärast
Studien utfördes i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien, Sverige och Polen. Dessa länder står för 89 procent av den totala e-handeln i Europa och totalt har 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden tillfrågats.
I den svenska delen av studien är det tydligt att prisjämförelseappar (33 procent) är mest populära bland konsumenterna följda av kuponger/vouchers (23 procent), dagens erbjudande (19 procent), lojalitetsappar (18 procent) och cashbackappar (6 procent).
– Såväl varumärken som detaljhandel står inför omfattande utmaningar när gränserna online och offline suddas ut, allt beroende på smartphonens intåg. De som drabbas nu är de som byggt för mycket på märkestrohet och alltför lite på pris, värde och bra distributionskanaler inklusive de mobilappar som kunderna nu både förväntar sig och kräver, säger Nils Lindhe.
Källa: Press