Allt fler kunder navigerar nätet med mobilen

Den smarta mobilen finns snart i var mans hand och har på kort tid förändrat hur många letar information på nätet. En ny undersökning visar också att nästan hälften använder mobilen för att söka information inför ett köp, både på nätet och i butik. Bland yngre är siffran mycket högre än så.

En stor del av söket har flyttat in i mobilen. Det visar en ny undersökning genomförd av TNS Sifo på uppdrag av Eniro. Hela 48 procent använder mobiltelefonen för att söka information, och bland de yngre målgrupperna är det en ännu högre andel.

77 procent av de som är mellan 18 till 24 år i Sverige svarar att de under den senaste månaden använt mobiltelefonen till söktjänster. 81 procent gör det i gruppen 25 till 34 år. Oftast handlar det om att hitta adressen eller vägbeskrivningen till en butik samt information om resor och tidtabeller.

Annons
Annons

Pålästa konsumenter

Undersökningen går inte in specifikt på e-handlare, men även för återförsäljare på nätet gäller det att vara förberedd på sökningar via mobilen. Förväntningen är att all typ av information ska vara tillgänglig även via mobila enheter.

– Konsumenterna är pålästa och har höga förväntningar. Sökmotorerna står i centrum inför ett köp. Vikten av att vara sökbar understryks av att användarna väljer andra företag och varumärken om de inte hittar den information de förväntar sig. I Sverige svarar 47 procent att de söker efter ett annat företag eller varumärke om de inte hittar vad de söker, skriver Eniro i ett pressmeddelande.

Konsumenterna förväntar sig idag detaljerad information som pris, produktbilder och erbjudanden. Och hittar de inte vad de söker styr de lätt skutan mot ett annat företag.

Källa: Press
Bild: Eniro

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!