Allt fler returer – så stor är ökningen: ”Måste ta ställning”

"Innebär en negativ påverkan".

De flesta e-handlare låter sina kunder att göra returer. Men det sker allt mer motvilligt. Det är dyrt och omständligt – och lirar dåligt med samtida hållbarhetsambitioner.

Likväl ökar returerna i Sverige, enligt en ny rapport från Voyado. Det är ett SaaS-bolag som säljer en e-handelsplattform som bland annat hanterar returer. Det får vi ha i minnet, men undersökningen är likväl intressant och bygger på stora datamängder.

Annons

Shoppare returnerar fler kläder, skor och andra inköp än någonsin tidigare, och avkastningen är ännu högre när saker köps online. Att antalet returer ökat med 13 procent innebär inte bara en negativ påverkan på miljön utan även en enorm kostnad för återförsäljare, konstaterar Voyado i sin rapporten.

"En problematik"

Rapporten baseras på 164 miljoner köp som gjorts via handlarnas kundklubbar. Och den omfattar branscherna hälsa och skönhet, sport och mode, samt elektronik och heminredning.

Onlineförsäljningen kan såklart driva på returer och vi behöver därför upplysa om hur Sverige kan ställa om till en mer hållbar handel. En problematik som inte bara e-handlare måste ta ställning till utan även konsumenter, kommenterar Voyados vd Per Åkerberg i ett pressutskick.

Annons