Allt mindre kundkorgar – så mycket minskar ordervärdet

Vi klickar hem mindre åt gången.

Vilka frakttrender var heta under årets Black Week? Den frågan har Ingrid ställt sig. Det är namnet på en SaaS-plattform som kopplar ihop e-handlare med fraktbolag. 

Bolaget har tittat på över 1 miljon order mellan måndagen den 21 november till och med söndagen den 27 november. Alla order har förstås gått via bolagets system. 

Annons

Minskad fri frakt

En tydlig trend i år var att man handlade för mindre pengar än i fjol. Och det var framför allt stockholmarna som drog ner på sina inköp. I genomsnitt minskade storleken på kundkorgen eller det genomsnittliga ordervärdet med 3,5 procent, enligt Ingrid. I Stockholm rörde det sig om en nedgång på 8,5 procent.

E-handlarna tog under Black Week också oftare betalt för sina leveranser, jämfört med förra året. Andelen gratisleveranser sjönk med 4,4 procentenheter till 69 procent.

Stockholmarna avviker

Paketskåpen blev också populärare, då 15 procent av alla leveranser slutade i en box. En ökning med 42 procent jämfört med i fjol. Samtidigt minskade hemleveranserna med 5 procent. 

Att få sina varor hem till dörren var det mest populära fraktvalet i Stockholm under den svarta veckan. Drygt en av fem valde det alternativet. Motsvarande siffra för Göteborg respektive Malmö var drygt 17 respektive 15 procent.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!