Amazon ändrade sökalgoritmen till sin fördel: ”Stämmer inte”

Prioriterade lönsamhet över relevans.

Majoriteten av alla klick på Amazons sökresultatsida kommer från de första raderna på första sidan. I slutet av förra året började Amazon att göra ändringar i sin sökalgoritm, och prioriterade lönsamhet över relevans. Det rapporterar The Wall Street Journal.

Ändringarna krävdes av e-handelsjättens detaljhandelsavdelning och Amazons egna varumärkes team, som ofta ska ha ökat Amazons egna produkter i söklistorna.

Annons
Annons

När kritiken nådde Amazon försvarade företaget sig med att de "inte hade ändrat kriterierna som sajten använder för att rangordna sökresultat för att inkludera lönsamhet". Amazon tillade även att "The Wall Street Journal har fel" och att "historien inte stämmer". Samtidigt klev en talesman för Amazon fram och berättade:

Amazon ser över ett antal mätvärden inklusive långsiktig lönsamhet, för att se hur dessa nya funktioner påverkar kundupplevelsen och vår sajt, som vilken annan butik som helst. Men tar inga beslut baserade på den metriken.

Faktum är, enligt WSJ, att Amazon-tillverkade prylar är marknadsplatsens populäraste produkter och Amazon har expanderat sina egna varumärke snabbt under den senaste tiden.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!