Amazon får nobben av svenskarna – ”har inte lyckats i Sverige”

Konsumenterna föredrar sina gamla favoriter.

Amazon har inte lyckats charma svenskarna fullt ut sedan lanseringen i höstas. I en rikstäckande undersökning, som gjorts på uppdrag av teknikföretaget Qvik i mitten av mars, är det fortfarande en stor andel som vägrar att handla hos den amerikanska jätten.

Totalt ska mer än en femtedel, 21,3 procent för att vara exakt, helt valt bort Amazon och istället varit den bekanta webbutiken och lokala alternativ trogen.

Annons

Som snabbast levererar Amazon produkter till konsumenter på en dag. Genom effektiv marknadsföring engagerar e-handelsjätten sina kunder och ser till att konsumenten inte ens tänker på att leta efter de produkter de vill ha någon annanstans, säger säger Jesse Vartiainen, chef för Qviks svenska verksamhet, och fortsätter:

Enligt undersökningen som vi genomfört har företaget dock inte lyckats med detta i Sverige. E-handel har till stor del skett på lokal nivå i de nordiska länderna innan Amazon anlände. Endast cirka 20 procent av e-handeln i regionen har varit gränsöverskridande. Nästan en av fem av de som svarat på vår undersökning, eller 16,3 procent, hade provat Amazon en gång, men sedan återgått till att handla på de webbutiker som de tidigare hade handlat hos.

Amazon är förstås inne i ett väldigt tidigt skede här i Sverige och bygger fortfarande upp sin organisation i landet för att fullt ut kunna få kunderna att flockas på sin marknadsplats. Och konkurrensen man möter från redan etablerade aktörer har inte givit någon drömstart.

"Betonar pris och lätthet"

Men nyckeln även till de svenska konsumenternas hjärta verkar trots allt vara just låga priser. Det är också Amazons favoritgren, men hittills har man alltså inte imponerat i landet.

Vår undersökning visar att Amazon är ett lönsamt alternativ för prismedvetna svenska konsumenter. Mer än fyra av tio svenskar, eller 40,8 procent, betonar pris och lätthet i sin online-shopping, säger Jesse Vartiainen.

Trots det har endast 67,2 procent uppgett att Amazons inträde inte förändrat deras shoppingvanor på något sätt. Totalt deltog 1000 personer i åldrarna 18-75 i undersökningen, som genomfördes elektroniskt.

LÄS ÄVEN: Amazon om planerna för Sverige: ”Vår största lansering någonsin”

Annons
Annons