Amazon ger möjlighet att ändra recensioner: ”Gratis produkter”

Inte vad säljarna önskade.

Det är i dag väldigt svårt för säljare att att hantera ett dåligt omdöme på Amazons marknadsplatser. Det går inte ens att som säljare svara publikt på ett omdöme för att möta eventuellt kritik från en kund. En funktion som tidigare funnits men som Amazon har tagit bort.

Nu verkar dock vindarna vända något när det kommer till möjligheterna att påverka dåliga recensioner. Amazon meddelar nämligen att det nu ska gå att kontakta kunder som lämnat recensioner med 3 stjärnor eller färre, detta rapporterar marknadsplatstidningen ChannelX.

Annons

Tyvärr gäller funktionen inte för alla säljare, utan bara de som är registrerade varumärken på plattformen. Varumärkesägare kan nu alltså kontakta kunder som har lämnat kritiska recensioner på deras produkter. Och eftersom kunden kan justera sin recension så öppnar det förstås för att arbeta upp tidigare dåliga betyg.

När vi läser säljares kommenterar på nyheten så verkar man dock inte vara helt nöjda med utvecklingen. Utan många menar på att detta endast öppnar för missbruk där kunderna ger dåligt betyg i hopp om gratis produkter som kompensation.

De vill bara att säljare ska ge bort fler produkter gratis, säger en användare i Amazons forum för tredjepartssäljare.

Funktionen är nu live i bland annat Storbritannien och lär rullas ut på fler marknader.

Vad de egentligen borde göra är att låta säljare kunna svara på dåliga produktrecensioner, oavsett om det är ett registrerat varumärke eller inte, säger en annan.

Annons