Amazon kämpar med att vinna svenskarnas hjärta: “Oförändrat”

“Lokala butiker står fortfarande starkt på prisfronten”.

I början av veckan så körde Amazon sitt andra shoppingevent för året, “Prime Day 2”, och reklamen kring dagen har synts ganska brett i vårt avlånga land. Amazon är uppenbarligen på krigsstigen och vill vinna över de svenska kunderna.

Nu kommer dock en undersökning från Prisjakt som visar på ljummen framgång för Amazon i Sverige. Trots lansering av sin kundklubb Prime och tillhörande shoppingfester så noterar Prisjakt att intresset för Amazon inte ökat speciellt mycket.

Annons

Nu, ett år efter Primes lansering, visar en undersökning på uppdrag av Prisjakt att svenskarnas intresse för Amazon trots detta är mer eller mindre oförändrat, skriver företaget i en kommentar till undersökningen.

Det är dock fler som känner till Prime nu än i fjol. 33 svarade att de inte vet vad Prime är, en siffra som i fjol var 41 procent. Men det är alltså ett generellt oförändrat intresse för Amazon sedan förra året.

När vi på Ehandel analyserade Amazons svenska omsättning så stod det även klart att den, under det första halvåret i år, minskat.

LÄS ÄVEN: Amazons svenska omsättning backar för första gången

Prisjakt har samtidigt analyserat 141 000 produkter från Amazon.se, där minst tre andra butiker hade ett konkurrerande erbjudanden. Och fann då att Amazon var billigast i mindre än fyra av tio fall.

Detta kan å ena sidan ses som en ganska stark siffra, med tanke på att de jämför sig mot minst tre andra konkurrerande erbjudanden. Med å andra sidan betyder det att konsumenter kan hitta en bättre erbjudanden hos någon annan butik än Amazon i sex av tio fall, konstaterar Prisjakt.

Undersökningen av svenskarnas inställning till Amazon och Prime genomfördes den 3-4 oktober så eventuell effekt av “Prime Day 2”, som tog plats 11-12 oktober, och tillhörande marknadsföring lär inte ha fångats in. Prisjakts analys av priserna tog plats den 6:e oktober.

Under de här drygt två åren som Amazon funnits i Sverige har nätjätten lyckats ta marknadsandelar från svenska butiker, men genomslaget har inte varit så stort som vissa spekulerade i början. En anledning till det kan vara att lokala butiker fortfarande står starkt på prisfronten, säger Ebba Ljungberg, konsumentexpert på Prisjakt.

Annons

Annons