Amazon kopierar TikTok – satsar på intressebaserad shopping

"Innehåll skapat av influencers".

E-handelsjätten Amazon gillar att kopiera heta nya funktioner och lägga in dem i sin mobila app. Nu har man blivit inspirerad av det omåttligt populära sociala nätverket TikTok.

Amazon har lanserat en ny sektion i sin app, och som vanligt rullas den först ut i USA.

Annons

Den nya avdelningen får en helt egen flik och klickar man på den så får man ange ett antal intresseområden, som exempelvis camping, växter och kaffe.

Det handlar alltså inte om en lika smart algoritm som hos TikTok där den automatisk lär sig vad användaren gillar för något. Men Amazon meddelar att flödet förstås justeras utefter vad användaren gillar i det.

"Enkelt att utforska"

När du väl valt dina intresseområden så möts du dock av ett TikTok-likt flöde där du skrollar dig igenom produktinformation istället för att surfa runt i vanligt manéer.

Den nya funktionen går under namnet Inspire och vill alltså inspirera till köp, vilket förstås är en trend inom e-handeln.

Inspire designades för att göra det enkelt att utforska nya produkter, upptäcka idéer och sömlöst shoppa innehåll skapat av andra kunder, influencers och varumärken de älskar, skriver Amazon.

Innehållet kommer från flera källor och en av dessa är Amazons “Influencer Program”. Ett program för influencers som hjälper dem att sätta upp en butik hos Amazon och lägga upp olika typer av innehåll som livesändningar, foton och videor. Innehållet i Inspire kan förstås också komma från registrerade varumärken som själva skapar inspirerande innehåll kring sina produkter.

Annons