Amazon lanserar Kindle Store i Australien

Lagom till julhandeln har Amazon lanserat sin australiensiska Kindle Store. I butiken finns över 2 miljoner e-böcker och samtidigt passar man på att lansera sin Kindle Fire HDX i landet. Men lanseringen är inte uppskattad av alla och det finns de som är rädda för att intåget kan påverka bokförsäljningen negativt på lång sikt.

Amazons engelska och amerikanska sajter har varit populära destinationer för australiensare nätkunder sedan 1994. Men nu får de sin egen lokala version när e-handelsjätten lanserar en australiensisk Kindle Store.

Lanseringen är en del av Amazons expansion av Kindle-produkter och samtidigt passar man på att släppa en ny Kindle-läsare, Kindle Fire HDX. Nätbutiken kommer till en början erbjuda mer än 2 miljoner e-böcker, varav mer än 26 000 kommer att vara gratis.

Annons
Annons

– Miljontals australiensare är redan Kindle-kunder, och vi är glada att göra det ännu lättare för dem att njuta av Kindle-upplevelsen. Nya Kindle Store är skräddarsydd för australiensiska kunder, med lokala bästsäljare, relevanta listor och med många titlar från lokala förläggare och författare, säger Neil Lindsay, VD för Amazon Kindle.

Fruktar monopolsituation

Men även om lanseringen är något Amazon, och troligtvis även många australiensiska bokälskare är glada över, finns det de som inte är lika förtjusta. Joel Becker, VD för Australian Booksellers Association, säger att han är oroad över Amazons konkurrensbegränsande metoder.

– Det är dåliga nyheter för australiensiska läsare och publicister på lång sikt. Om det värsta händer och Amazon i praktiken tar över hela marknaden, då kan deras konkurrensbegränsande metoder leda till en monopolsituation, säger Becker.

Becker säger också att det i slutändan är konsumenterna själva som bestämmer vad de spenderar sina pengar på. Han vill dock uppmana köparna att "tänka bortom plånboken". Han menar att Amazon konsekvent prissätter sina produkter till ett pris lägre än vad andra leverantörer ens kan köpa in dem för.

– Det är inte hälsosamt att en källa styr all publicering, allt material och allt i tillverkningsprocessen. Men än är det inte en dödsdom eftersom det finns alternativ där ute, säger Joel Becker.

 

Källa: Press (1, 2), SmartCompany

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!