Amazon lanserar klädbox – ger sig in i konkurrensen

Levererar till Prime-kunder, men endast kvinnor.

Amazon ger sig in i konkurrensen med prenumerationstjänster på kläder. Under torsdagen gick e-handelsjätten ut med nyheten om sin nya satsning. De kommer nu att bli en direkt konkurrent till den snarlika tjänsten Stitch Fix.

Konceptet går ut på att Amazons Prime-kunder i USA får möjlighet att få hem månadsboxar med kläder, som beställs via en app. Genom att besvara ett formulär med frågor om till exempel ens klädpreferenser och vad man har för budget väljs sedan plaggen ut. Kunden får hem max åtta plagg per månad, som de har möjlighet att returnera inom sju dagar. Man betalar sen bara för det som man väljer att behålla. I nuläget erbjuder Amazon sin tjänst endast till kvinnor, men enligt företaget är även en prenumerationsbox för män på gång.

Annons
Annons

Skräddarsydda prenumerationstjänster för kläder är inte ovanliga i USA, och det finns redan en uppsjö av olika företag som erbjuder liknande tjänster som den Amazon nu lanserar.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!