Amazon lanserar returlösa ”returer” för EU-säljare

Ska göra det effektivare.

Amazon har lanserat en ny returfunktion för alla säljare på de europeiska marknadsplatserna. Den nya funktionen ska göra det smidigare för kunden men också för e-handlaren.

Funktionen som går under namnet Returnless Refunds, alltså returlösa återbetalningar, fungerar som så att säljarna markerar de produkter som de ej önskar få i retur av olika anledningar, exempelvis om produkten är väldigt billig.

Annons

E-handlare på marknadsplatserna kan nu ställa in att de ej vill ha dessa produkter i retur och kunden får då automatiskt en återbetalning från säljarens konto, när de gör en returförfrågan.

Öppet för missbruk?

Detta är förstås inte utan en viss risk och vad vi kan se från amerikanska Amazon-säljare, som haft funktionen sedan tidigare, så har det missbrukats. En säljare rapporterar exempelvis om en kund som strategiskt bett om återbetalning för en produkt i taget, i en större order, och därmed fått hela ordern gratis.

Returnless Refunds är dock opt-in så man behöver inte ta del av funktionen om man inte vill, det kan dock finnas en del pengar och administration att spara om kunderna är ärliga.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!