Amazon låter tredjepartssäljare skicka reklammail till kunderna

Vill hjälpa till att bygga varumärkeslojalitet.

E-handelsjätten Amazon har de senaste åren kämpat hårt för att stora varumärken ska vilja sälja direkt på deras marknadsplats. Det började med att man tog bort piratkopior av kända varumärken och det slutade med att många varumärken fick ensamrätt på plattformen.

Nu lanserar Amazon en ny funktion riktad till varumärken. En funktion som är ett ganska stort avsteg från tidigare praxis. Tidigare har tredjepartssäljare endast kunnat kontakta kunderna när det kommer till frågor om deras order eller en retur. Saker direkt relaterade till en beställning som lagts.

Annons

Amazon öppnar nu för direkt marknadsföring till tidigare kunder. Registrerade varumärken kommer via Amazons plattform kunna skicka nyhetsbrev till kunderna om exempelvis ett nytt produktsläpp. Den nya funktionen går under namnet “Manage Your Customer Engagement” och avslöjas i en video från Amazon.

Det ska inte endast vara kopplat till att man lägger upp en ny produkt på marknadsplatsen utan företagen ska även kunna skicka ut mail om speciella kampanjer och nya rabatter. Det nya verktyget som alltså ämnar att bygga kundlojalitet ska även innefatta statistik på hur bra utskicken har gått.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!