Amazon öppnar plattform för svenska e-handlare inför lansering

"Ökar utbudet för våra svenska kunder".

Amazon jobbar hårt för lanseringen av Amazon.se. Nu vill man få ännu fler svenska e-handlare med på tåget och öppnar upp en plattform med registrering för de som vill sälja på marknadsplatsen i Sverige.

Utbud, pris och bekvämlighet kommer att vara de viktigaste drivkrafterna för användarupplevelsen på Amazon.se och här spelar svenska företag en nyckelroll. Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten för svenska företag, stora som små, att sälja på Amazon.se och nå en större målgrupp – både lokalt och utomlands – samtidigt som vi ökar utbudet för våra svenska kunder, säger Alex Ootes, Vice President för EU Expansion på Amazon, i ett pressmeddelande.

Annons

Amazon har idag runt 1,7 miljoner små och medelstora företag globalt, som säljer sina varor via e-handelsjätten. Och totalt 60 procent av allt som säljs på plattformen kommer från det man kallar försäljningspartners.

"Viktig kanal"

Ett av de svenska företag som kommer att finnas på plats när de digitala portarna öppnas till Amazon.se är Miss Mary of Sweden, som tillverkar underkläder.

Amazon är en viktig kanal för oss under vår expansion i Europa och USA och vi ser fram emot att sälja genom den svenska butiken när Amazon äntligen öppnar på vår hemmamarknad. Vår försäljning på Amazon har ökat stadigt med mer än 50 procent varje år och Amazon är vår snabbast växande kanal. Tyskland är vår största marknad och när vi började sälja via Amazon.de såg vi en omedelbar ökning av försäljningen. Vi ser fram emot möjligheten att nu nå ut till nya kunder i Sverige, säger Elisabet Sandström, vd på Miss Mary of Sweden AB.

Nyfiken på att spana in plattformen för registreringen till Amazon.se? Det kan du göra här.

Annons